NIE DLA OKLEJANIA DWORCA!
Architektura, w szczególności użyteczności publicznej, nie służy do zaklejania jej reklamami. Należy ją podziwiać, bez wątpliwego upiększania banerami. Takiego zdania są m.in. członkowie Stowarzyszenia Ulepsz Poznań. I apelują o uwolnienie bocznej elewacji budynku dworca Poznań Główny oraz zdjęcia z niej reklamy spółki PKP Intercity.
- Już ponad 200 podpisów, a zaczęliśmy dopiero wczoraj. Jeżeli przeszkadza ci, że PKP S.A. zakleja dworzec Poznań Główny wielką reklamą, podpisz petycję – przekonują na swoim Facebooku działacze Stowarzyszenia Ulepsz Poznań. Skoro akcja na starcie cieszy się taką popularnością, oznacza jedno: mieszkańcy mówią reklamom stanowcze nie. – Ciężko powiedzieć czy większość, ale z pewnością jest spora grupa mieszkańców Poznania, która czuje się zmęczona ciągłym zawłaszczaniem przestrzeni przez kolejne reklamy. Niestety na chwilę obecną, przekonywanie do zmian sposobów reklamowania się, jest bardzo żmudnym procesem. Agencje reklamowe nadal wierzą, że im większa reklama, tym jest ona skuteczniejsza – tłumaczy Paweł Głogowski, Prezes Zarządu Ulepsz Poznań.
Chaos wokół dworca
- Naszym celem jest uświadomienie PKP oraz innym podmiotom, zarówno publicznym, jak i prywatnym, że powinniśmy wspólnie dbać o jakość przestrzeni, w której żyjemy. PKP przez dłuższy czas nie zaklejało własnego dworca, co było dobrą polityką. Niestety zmieniono decyzję, a my poprzez petycję, chcemy przekonać kolejarzy do tego, że dworzec powinien być wolny od reklam, zwłaszcza wielkoformatowych – uważa Głogowski. – Kwestia chaosu wokół dworca to osobny temat – dodaje.
Prezes Ulepsz Poznań nie uważa też, że fakt, iż na dworcu reklamowana była usługa związana niejako z dworcem, było zasadnym argumentem. – Niezależnie jaka treść by się tam pojawiła, architektura nie jest po to by ją zasłaniać. Proszę sobie wyobrazić jak się czuje architekt, którego budynek zasłaniany jest przez reklamę. Czy po to tworzymy nowy dworzec, by stał się on nośnikiem reklamowym? – puentuje Głogowski.
Reklamy ważniejsze od budynków?
- W wielu miejscach przestrzeń naszego miasta została zdominowana przez reklamy wielkoformatowe. Zasłaniają całe budynki, często również zabytki. Okolice dworca, to epicentrum tego zjawiska. Reklamy wielkoformatowe znajdują się na pasach drogowych, elewacjach budynków targowych, nieruchomościach należących do PKP, a teraz również na dworcu głównym – czytamy w petycji zaadresowanej do PKP S.A.
Petycja powstała za pośrednictwem portalu Zmieńmy to – Portal Zmienmy.to tworzy możliwości do pisania petycji i zmieniania naszej rzeczywistości. Jesteśmy jedynym tego typu serwisem w Polsce, który działa zgodnie z ustawą o petycjach uchwaloną w lipcu 2014 r. Przed publikacją zgłoszone petycje są sprawdzane czy ich treść jest zgodna z prawem, dobrymi obyczajami i zasadami społecznymi – wyjaśnia założyciel portalu, Dariusz Konik. – Autorem petycji może być każdy podpisany z imienia i nazwiska, a dodatkowo umożliwiamy tworzenie petycji pod szyldem swojej organizacji pozarządowej, tak jak zrobiło to Stowarzyszenie Ulepsz Poznań – informuje. - Do współpracy zapraszamy wszystkie organizacje i aktywistów, którzy chcą działać na rzecz polepszenia jakości naszego codziennego życia. Aktywnie włączamy się też w kampanie edukacyjne w temacie społeczeństwa obywatelskiego i petycji. Obecnie współpracujemy z kilkoma NGOsami, np. Stowarzyszenie Ulepsz Poznań, Fundacja Green Cross Poland czy Instytut Rozwoju Edukacji Obywatelskiej – tłumaczy Konik.
Celem nie jest generowanie dochodów
Jak na wniesienie petycji i zawarty w niej apel reaguje PKP? - Założeniem reklamy było komunikowanie zmian w nowym rozkładzie jazdy pociągów. Reklama o powierzchni około 610 m2 będzie umieszczona na elewacji do czasu zamontowania nowego logotypu Poznań Główny. Warto zaznaczyć, że jest to reklama własna spółki należącej do Grupy PKP, więc jej celem nie jest generowanie dochodów - wyjaśnia Rzecznik Prasowy PKP, Katarzyna Mazurkiewicz. - Na elewacji dworca Poznań Główny nie będą montowane reklamy. Nie planujemy również wieszania reklam wielkoformatowych na terenie obiektu lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie - uzupełnia. Zapewnia także, że do tej pory PKP S.A. nie otrzymało żadnych oficjalnych protestów w tej sprawie.
Tymczasem petycja jest w obiegu. Można zapoznać się z nią zapoznać, wchodząc na stronę: http://zmienmy.to/petycja/oklejaniu-dworca-mowimy-nie-apel-do-pkp-s-a/