NOWE STANDARDY ROWEROWE W MIEŚCIE
Jak projektować i jak budować śluzy, pasy i drogi rowerowe tak, by były wygodne dla rowerzystów - to wszystko regulują nowe standardy rowerowe Poznania. Podpisał je Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Dokument określa wymagania techniczne, jakim powinna odpowiadać infrastruktura drogowa przeznaczona do ruchu dla rowerów w mieście Poznaniu. Dotyczy planowania, projektowania, wykonawstwa, remontów i utrzymania zarówno infrastruktury dedykowanej (drogi dla rowerów), jak i wszystkich dróg na których dopuszczony jest ruch rowerowy w jezdni na zasadach ogólnych lub na pasach ruchu dla rowerów.
- Ten dokument to efekt kilku miesięcy pracy - podkreśla Maciej Wudarski. - W przyszłości będzie dużym ułatwieniem dla służb miejskich, rad osiedli, organizacji rowerowych oraz projektantów podczas prac koncepcyjnych i wykonywaniu dokumentacji technicznych. Pozwoli na szybką budowę bezpiecznych dróg rowerowych.
- Wprowadzenie nowych standardów zapewni jednolitą, wysoką jakość poznańskich tras rowerowych - tłumaczy Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania. - Dokument obejmuje reguluje wszystkie kluczowe elementy infrastruktury, wskazuje, jak projektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różne rodzaje śluz rowerowych, jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czy wzniesienia. Od dziś Poznań ma najnowocześniejszy tego typu dokument w Polsce.
Wśród nowych standardów znajduje się między innymi nakaz budowy dróg rowerowych z asfaltu, a nie z kostki, sygnalizacja świetlna na przejazdach rowerowych ma uaktywniać się automatycznie, gdy zbliży się rowerzysta, a nie na przycisk, pojawią się śluzy rowerowe w aż pięciu rodzajach, a drogi mają biec w miarę możliwości prosto, bez ozdobnych zakrętów i oczywiście - bez słupów na środku.
Dokument określa m.in. zasady tworzenia infrastruktury rowerowej i zarządzania nią, oznakowanie pasów ruchu dla rowerów, czy zasady integracji ruchu rowerowego z transportem zbiorowym. Jest również mowa o przewozie rowerów: Przewóz rowerów taborem transportu zbiorowego powinien być zapewniony w taki sposób, aby rowery nie przeszkadzały innym pasażerom. W szczególności należy zapewnić aby:
- rower nie brudził ubrań pasażerów oponami i łańcuchem;
- rower nie zagrażał zranieniem pasażerów ostrymi wystającymi częściami (np. zębatki);
- rower nie zagrażał bezpieczeństwu pasażerów przemieszczeniem się w razie gwałtownego przyśpieszania lub hamowania
Z całym dokumentem można zapoznać się na stronie poznan.pl