TRASA NA NARAMOWICE REALIZOWANA W TRZECH ETAPACH. OSTATNI DOPROWADZI NA KAMPUS MORASKO
Zależy nam na dobrym przygotowaniu tej inwestycji jeszcze na etapie projektowym, tak by później, gdy ruszą prace budowlane, realizacja przebiegała szybko i sprawnie – tak o budowie trasy tramwajowej na Naramowice mówi prezydent Jacek Jaśkowiak. Obecnie finalizowane są przygotowania do przetargu na projekt dla pierwszego etapu inwestycji.
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice to najważniejsza inwestycja dla Poznania w perspektywie najbliższych kilku lat. Jej celem jest poprawa warunków komunikacyjnych mieszkańców tej części miasta Prace nad koncepcją rozpoczęły się na początku ubiegłego roku. Były to przede wszystkim działania analityczno-badawcze.
Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach, a wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla pierwszego z nich. Będzie to budowa odcinka od Wilczaka do Naramowic. Projekt ma być gotowy do końca przyszłego roku. Budowę natomiast przewidziano na lata 2018- 2021.
Planowana rozbudowana trasy w kierunku Kampusu Morasko
Pierwszy etap obejmuje budowę trasy tramwajowej od Wilczaka do tzw. obwodnicy kolejowej, z zakończeniem po stronie południowej torów w formie ślepego toru, a nie pętli po stronie północnej. Ma to związek z koniecznością uzyskania dodatkowej decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, bez której Miasto nie będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych. Planowana jest także rozbudowa trasy dalej na północ, w kierunku Kampusu Morasko. - Budowa pętli na wysokości ul. Bożydara byłaby zatem nieuzasadniona – przekonuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
- Dla zasadniczego odcinka trasy od Wilczaka do Naramowic organem właściwym do wydania decyzji środowiskowej jest Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta, a dla terenów kolejowych Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Musimy je uzyskać do końca tego roku – informuje prezydent Wudarski. - Procedowanie decyzji środowiskowej w tak krótkim czasie z aż dwoma niezależnymi organami, konieczność uzyskania szeregu uzgodnień ze strony PKP, mogłoby utrudnić dotrzymanie terminu – dodaje.
Jak zaznacza wiceprezydent, ważniejszym powodem jest jednak brak uzasadnienia dla kończenia trasy na pierwszym etapie pętlą tuż za torami, w momencie, gdy jest realna szansa na przedłużenie jej do UAM. - Takie rozwiązanie pozwoli na jak najszybsze podjęcie prac budowlanych, a na tym nam zależy – podkreśla.
2,5 mln na prace projektowe
Rozbudowa trasy tramwajowej do Kampusu Morasko wraz z wykonaniem przejścia przez tory kolejowe miałaby stanowić trzeci etap inwestycji. W etapie II, którego realizacja przewidziana jest na rok 2020, planuje się budowę odcinka od Wilczaka, wzdłuż ul. Szelągowskiej, do skrzyżowania Solna/Estkowskiego/Małe Garbary.
Aktualnie spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu. Zamówienie obejmuje opracowanie ostatecznej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej i kompletnej dokumentacji technicznej inwestycji. Na prace projektowe Miasto przeznaczyło w Wieloletniej Prognozie Finansowej 2,5 mln zł na lata 2016- 2017.