BEZPIECZEŃSTWO PIESZYCH I ROWERZYSTÓW W POZNANIU. RADNI POSTULUJĄ O KILKA ZMIAN
Poznańscy radni zwracają uwagę na bezpieczeństwo w ruchu pieszo-rowerowym. - Miniony sezon letni nie należał do bezpiecznych na poznańskiej Malcie. Problemem byli rowerzyści, którzy w niedozwolonej prędkości pędzili po alejkach po których spacerowały rodziny z małymi dziećmi. Dość licznie wypowiadali się mieszkańcy, że spacer po poznańskiej Malcie jest na tyle niebezpieczny, że wybierają inny kierunek spacerów – pisze w interpelacji radna Maria Lisiecka-Pawełczak (PO).
Radna podaje, że policja po kilku kolizjach, w których to rowerzysta wjechał w pieszego, wysyłała patrole kontrolne, współpracujące ze strażą miejską. - Nie przyniosło to jednak większego efektu, gdyż patrole były widziane nad Maltą w ciągu tygodnia w godzinach rannych, gdy natężenie ruchu pieszo-rowerowego było nieporównywalne z weekendem – przyznaje. - POSIR zapowiadał, że poprawa bezpieczeństwa nastąpi. Jednak na chwilę obecną nie zrobiono nic, co ułatwiłoby poruszanie się pieszych – dodaje.
Maria Lisiecka-Pawełczak w swojej interpelacji pyta o plany miasta na poprawę bezpieczeństwa na poznańskiej Malcie oraz o inwestycje związane z przebudową alejek, które miałyby zostać wykonane w 2017 roku.
Na inny problem zwraca uwagę Grzegorz Jura (PO). - W lipcu br. powstało skrzyżowanie ul. Piłsudskiego ze ścieżką rowerową z tzw. poduszkami berlińskimi. Pomimo, że w pobliżu tego skrzyżowania umiejscowione są dwie lampy uliczne, skrzyżowanie jest słabo widoczne po zmroku – wyjaśnia. Radny proponuje, aby w celu poprawy bezpieczeństwa bardziej wyeksponować to miejsce, właśnie po zmroku. - Doświetlając, obecnie tam lampy nie spełniają swojej roli, albo odznaczyć farbą fluorescencyjną – uważa.
Z. Górny: „Jednym z najniebezpieczniejszych odcinków chodników w mieście jest ten po północnej stronie ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego”
- Co roku w Poznaniu dochodzi do około 350 wypadków z udziałem rowerzystów – dostrzega Zbyszko Górny (PiS). - Jednym z najniebezpieczniejszych odcinków chodników w mieście jest ten po północnej stronie ulic Ewarysta Estkowskiego i Prymasa Stefana Wyszyńskiego, na którym ruch rowerowy odbywa się obecnie w sposób nielegalny – tłumaczy. - Możliwość dopuszczenia ruchu rowerowego na wyżej wymienionym chodniku, uzależniona jest od stworzenia warunków bezpiecznego przejazdu rowerami przez most Bolesława Chrobrego, który znajduje się w ciągu obu ulic – dodaje Z. Górny.
Obecnie, jak zauważa radny – dopuszczenie ruchu rowerowego na moście nie jest możliwe z uwagi na zbyt małą szerokość chodnika, wynoszącą ok. 2 metry i zbyt niską wysokość balustrady na moście. - Piesi poruszający się codziennie ulicami Ewarysta Estkowskiego i Prymasa Stefana Wyszyńskiego postulują o podwyższenie balustrady po jednej stronie mostu o minimum 10 cm i dopuszczenie tam ruchu rowerowego lub wybudowanie dodatkowej kładki rowerowej, umieszczonej obok istniejącego chodnika – czytamy w interpelacji. - W przypadku nie podjęcia żadnych działań przez Zarząd Miasta Poznania, postuluję w trosce o bezpieczeństwo pieszych, o wymuszenie przez Straż Miejską i Policję przestrzegania generalnej zasady brzmiącej, że rowerem po chodniku jeździć nie wolno – podsumowuje radny Prawa i Sprawiedliwości.
Wyznaczenie drogi rowerowej na Moście Dworcowym
Tomasz Wierzbicki (PdM) zwraca się natomiast z prośbą o wydzielenie drogi rowerowej na północnej części Mostu Dworcowego. - W ostatnim czasie zostały wykonane drogi rowerowe w ciągu ul. Roosvelta (od Mostu Dworcowego do ronda Kaponiera) oraz w rejonie skrzyżowania ul. Matyi i Towarowej. Pomiędzy nimi znajduje się Most Dworcowy, na którym nie ma wydzielonej infrastruktury rowerowej – podkreśla.
- Czy jest możliwość likwidacji bariery wzdłuż krawężnika i wykonanie barieroporęczy na krawędzi obiektu i wydzieleni drogi rowerowej o szerokości 2 metrów, z zachowaniem reszty przestrzeni chodnika? Czy jest alternatywnie możliwość przekształcenia całości na drogę pieszo-rowerową? - pyta. - W obydwu wariantach konieczne jest dobudowanie fragmentu drogi rowerowej o długości ok. 40 metrów od Mostu Dworcowego do drogi rowerowej w kierunku ul. Powstańców Wielkopolskich – przekonuje.