JEST POROZUMIENIE WS. ROWEROWEGO ŁAZARZA
Część mieszkańców Łazarza protestowała przeciwko realizacji projektu Rowerowy Łazarz, który polegał na wprowadzeniu kontraruchu rowerowego. Obawiali się bowiem likwidacji około 100 miejsc parkingowych. Miastu udało się porozumieć z radą osiedla i uzgodnić trzy tymczasowe rozwiązania.
Po stronie mieszkańców osiedla Św. Łazarz opowiedziała się radna Lidia Dudziak, która interpelowała w tej sprawie. - W imieniu mieszkańców domagamy się natychmiastowego wstrzymania rozpoczętych prac drogowych przy ul. Łukaszewicza, polegających na likwidacji części chodnika na rzecz stworzenia trawnika - przekonywała. Pisaliśmy o tym wcześniej.
- Głośne głosy krytyki, spadające w dużej mierze na rowerzystów, nie były do końca uzasadnione. Problemem na Łazarzu jest nie tylko ubytek miejsc parkingowych związany z realizacją projektu Rowerowy Łazarz, co stan infrastrukturalny, który niestety w wielu miejscach jest niezgodny z aktualnymi przepisami – odpowiada wiceprezydent Maciej Wudarski. - Projektując nowe rozwiązania musimy zastosować się do zmian w przepisach. Dotyczy to między innymi znaków określających sposób parkowania. Obecnie znajdują się one bezpośrednio przy przejściach dla pieszych czy skrzyżowaniach, podczas gdy powinny być w odległości przynajmniej 10 metrów – wyjaśnia.
Konsensus Miasta z Radą Osiedla
Miastu udało się osiągnąć kompromis z radą osiedla święty Łazarz. Uzgodniono tymczasowe rozwiązanie, które pozwoli na realizację projektu rowerowego, przy zachowaniu większej liczby miejsc parkingowych niż wynikało to z pierwotnego projektu. Docelowo problemy ma rozwiązać Strefa Płatnego Parkowania oraz uspokojenie ruchu.
W ramach porozumienia znikną znaki, a parkowanie będzie się odbywać na zasadach ogólnych. Została też ograniczona liczba dodatkowej infrastruktury związanej z wprowadzeniem rozwiązań dla rowerzystów.
Wprowadzenie kontraruchu zostanie zaakcentowane kolorem jezdni oraz znakami poziomymi i pionowymi. Będzie również mniej niż zakładał pierwotny projekt – tzw. wysepek. - To jest dzielnica ludzi trochę starszych i oni poruszają się samochodem z przyczyn zdrowotnych. Muszę mieć też miejsca parkingowe blisko zamieszkania – zaznacza przewodnicząca Zarządu Osiedla Święty Łazarz Maria Łazarz. - Wydaje mi się, że udało nam się pogodzić interes pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych – dodaje.
Strefa Tempo 30 i Płatnego Parkowania
Docelowo na Łazarzu ma zostać wprowadzona Strefa Płatnego Parkowania oraz Strefy Tempo 30. Jak
podkreśla prezydent Wudarski, strefa ma swoje wady, ale mimo wszystko porządkuje parkowanie. To perspektywa od dwóch do trzech lat. Wprowadzenie SPP najczęściej skutkuje spadkiem zapotrzebowania na miejsca parkingowe. - W ostatnich latach Łazarz stał się parkingiem, zwłaszcza po wprowadzeniu strefy na Jeżycach i w Śródmieściu. Dlatego cieszymy się z tej decyzji – podkreśla Maria Łazarz.
Strefa Tempo 30 z kolei ma poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, zarówno pieszych, jak i rowerzystów. - Być może, gdy ona powstanie, nie będzie trzeba wprowadzać rozwiązań dedykowanych tylko rowerzystom, bo uspokojony ruch pozwoli im poruszać się w sposób komfortowy i bezpieczny na zasadach ogólnych – podsumowuje Filip Olszak, przewodniczący rady osiedla Święty Łazarz.