PROJEKT COPERNICUS: KOŃCZĄ SIĘ KONSULTACJE WS. TRAMWAJU
Do dzisiaj można zgłaszać uwagi dotyczącego projektu budowy tramwaju na os. Kopernika. Swoje zdanie w konsultacjach wyraża między innymi Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania. - Trasa ta niewątpliwie poprawi komunikację publiczną w tym rejonie, dzięki czemu podróż dla mieszkańców stanie się sprawniejsza i szybsza – przekonują.
Wcześniej w artykule czy tramwaj na os. Kopernika jest potrzebny, zapytaliśmy radnych miejskich i społeczników między innymi o to czy zaproponowana przez urzędników trasa, jest najlepszym rozwiązaniem.
Wówczas Arkadiusz Borkowski z Inwestycji dla Poznania zaznaczył, iż skoro projekt tworzony jest po to, aby na jego podstawie starać się o dofinansowanie inwestycji ze środków zewnętrznych, to warto uwzględnić tramwaj w ul. Grochowską. - Odcinek od Arciszewskiego do Grunwaldzkiej ma długość ok. 900 metrów, zatem koszt realizacji tego odcinka wraz z rozjazdem na Grunwaldzkiej będzie niewielki. A dzięki możliwym do wprowadzenia później oszczędnościom, w wozokilometrach na linii nr 1, jest szansa na szybki zwrot tej inwestycji – przekonywał.
Borkowski zwrócił też uwagę na fakt, iż dojścia do przystanków projektowane są tylko z jednej strony. - Zgodnie z dokumentami transportowymi miasta, w tym najnowszym – PLANTAP, dojścia te należy jak najbardziej ułatwić, realizując przejścia dla pieszych z obydwu stron przystanków – podkreślał.
Uwagi i pytania do koncepcji
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania przedstawiło na swojej stronie internetowej uwagi i pytania do koncepcji Projektu Copernicus. - Cieszy nas przystąpienie do realizacji Tramwaju na Kopernika. Trasa ta niewątpliwie poprawi komunikację publiczną w tym rejonie, dzięki czemu podróż dla mieszkańców stanie się sprawniejsza i szybsza. Jest to naszym zdaniem istotny element inwestycyjny, służący zmianie świadomości i przyzwyczajeń społecznych, dotyczących korzystania z komunikacji publicznej w miejsce indywidualnej – piszą.
- Popieramy uwzględnienie rozjazdu w w ulicę Grochowską. Pragniemy jednak zauważyć, że odcinek Arciszewskiego – Grunwaldzka to około 900 m w miarę prostej trasy. Projektując rozjazd, należy od razu zaprojektować tramwaj właśnie w Grochowskiej. Po pierwsze jest to niewielka finansowo inwestycja. Po drugie moglibyśmy mieć tutaj podobne korzyści, jak w przypadku tramwaju na Unii Lubelskiej – skrócenie trasy linii nr 1 (o około 2 km) wprowadziłoby z czasem oszczędności równe kosztowi budowy tego odcinka. Po trzecie, o możliwości realizacji trasy tramwajowej na Os. Kopernika mówi się w kontekście ewentualnego dofinansowania zewnętrznego dla projektu – przekonują. - W przypadku rozszerzenie inwestycji o budowę odcinka w ul. Grochowskiej możemy jeszcze bardziej zminimalizować koszt tego odcinka, a zarazem projekt ten może być już nie tylko tramwajem na Kopernika ale będzie pełnił rolę kompleksowej poprawy dostępności i sprawności transportu publicznego w rejonie południowo-zachodniego Poznania – uzupełniają.
Wśród uwag znajdują się też te dotyczące jak najlepszej dostępności przystanków. - W tym celu do każdego przystanku autobusowego i tramwajowego, należy wyznaczyć przejścia dla pieszych z obydwu stron platformy przystankowej. Ponadto w przypadku sygnalizacji świetlnej należy zapewnić cykl zielonego światła dla pieszych maksymalnie co 40 sekund, szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego, a więc największego natężenia ruchu tramwajowego i autobusowego. Należy również nie montować przycisków dla pieszych i rowerzystów (dla rowerzystów należy uwzględnić pętle indukcyjne) – czytamy.
Tzw. Chybki Tramwaj
Wśród punktów są również te dotyczące likwidacji uskoku na połączeniu drogi rowerowej i przejazdu rowerowego przez jezdnię czy zaprojektowania przejścia dla pieszych na przedłużeniu ul. Zamkniętej, przez ul. Ściegiennego.
- Analizując lokalizację przystanków tramwajowych na Raszynie nie należy, jako elementu determinującego lokalizację, brać pod uwagę Szkoły Podstawowej nr 80. SP80, w swoim obwodzie, w sporej części ma mieszkańców Raszyna dla których najłatwiejszą formą dotarcia do szkoły jest dojście pieszo. Osiedle to jest rozbudowane w stronę ul. Promienistej – tramwaj biegnie jego bokiem. Tramwaj zatem nie będzie w znaczącym stopniu służył mieszkańcom jako środek transportu do i ze szkoły. W celu optymalnej lokalizacji przystanków należy uwzględnić zasięg danego przystanku względem miejsca zamieszkania jak największej grupy mieszkańców oraz względem technikum przy ul. Raszyńskiej – przekonują.
Zdaniem członków IdP należy wyznaczyć przejścia dla pieszych na przedłużeniu ulicy Raszyńskiej do Parku Raszyńskiego, bez sygnalizacji świetlnej lub ewentualnie z sygnalizacją wzbudzaną przez nadjeżdżający tramwaj. Wśród propozycji przedstawiają także ponowne rozważenie przedłużenia tramwaju do ul. Grunwaldzkiej po śladzie II ramy, tj. tzw. Chybki Tramwaj. - Analizy potoków pasażerskich z 2015 roku, przygotowane przez ZTM, wskazują na spory ruch pasażerski na tym odcinku. Ponadto, naszym zdaniem, będzie to stanowiło korzystne działanie zmierzające do „domykania” tras tramwajowych, których zakończenia w poznańskiej sieci są prowadzone głównie promieniście, co między innymi uniemożliwia tworzenie objazdów w sytuacjach awaryjnych oraz uruchamianie linii okolicznościowych. Szczególnie znaczącym przykładem konsekwencji braku dojazdów awaryjnych jest PST, na której to trasie kursuje znaczna liczba linii (podobnie jak w ul. Grunwaldzkiej), co w przypadku awarii na trasie generuje zator licznych pociągów tramwajowych i paraliż komunikacyjny odczuwany przez tysiące pasażerów – dostrzega IdP.
Członkowie Stowarzyszenia uważają także, że warto wyposażyć przystanki w nadzór miejskiej sieci monitoringu, a przy budowie nowej trasy tramwajowej wprowadzić system głosowego powiadamiania pasażerów na przystankach o zmianach i awariach w komunikacji publicznej. - Możliwości sieci transmisyjnej (co najmniej tej związanej z ITS) pozwalają na realizacje takiej funkcji bez istotnych nakładów i kłopotów. W ramach takiej funkcji proponujemy też zastosowanie rozwiązania, w którym po dotknięciu przycisku (lub strefy czujnikowej) na słupku aktualna treść tablicy przystankowej została odczytana na głos, co zaspokoi potrzeby nie tylko osób niewidomych oraz z innych chorobami wzroku, ale i znacznej części populacji seniorów – zaznaczają.
Cały tekst do przeczytania TUTAJ.