DODATKOWE POŁĄCZENIA NA TRASIE PST?
Zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski informuje, że obecnie nie jest planowane uruchamianie dodatkowych połączeń tramwajowych na trasie PST w kierunku Ronda Śródka i Ogrodów. - Podczas konstruowania tras i rozkładów jazdy dokłada się starań by zapewnić dogodne warunki do przesiadek i pełną synchronizację kursów. W ten sposób dojazd z os. Jana III Sobieskiego zarówno na Ogrody, jak i na rondo Śródka jest możliwy tylko z jedną i trwającą zaledwie do 3-4 minut przesiadką na Moście Teatralnym – uzasadnia.
Kwestią dotyczącą ruchu Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, od przystanku os. Sobieskiego w stronę centrum zainteresował się rzecznik klubu radnych PiS Mateusz Rozmiarek. - W dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-11:00 praktycznie każdy tramwaj nr 16 jest całkowicie przeładowany i mieszkańcy wsiadający do niego z przystanków Lechicka/Poznań Plaza, Aleje Solidarności czy Słowiańska mają spore trudności z wejściem do niego. Zachęcam do zrobienia wizji lokalnej – przekonuje. - Czy miasto rozważało wprowadzenie od godz. 9:00 do godz. 11:00 ruchu tramwajowego pojazdu nr 16 co dziesięć minut, tak jak ma to miejsce w godz. 7:00-9:00? - pyta w swojej interpelacji. Radny uważa, iż dodanie dwóch kolejnych kursów ( po jednym w każdej godzinie), chociaż w części rozwiązałoby problem.
- Mieszkańcy Winograd i Piątkowa korzystający z trasy PST zwracają uwagę na brak dogodnego połączenia tramwajowego z obszaru ich zamieszkania do dwóch kluczowych miejsc w Poznaniu: ronda Śródka oraz pętli Ogrody – dodaje. - Czy miasto rozważało ten problem i zastanawiało się nad ewentualnym wprowadzeniem dodatkowej linii tramwajowej w te kierunki, nawet jeżeli miałoby to odbyć się kosztem kursów innej linii? Czy przyszłościowo (jeżeli tak, to kiedy) istnieje możliwość realizacji takiego pomysłu? - czytamy w interpelacji.
Zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski odpowiada, iż ZTM prowadzi stały monitoring natężenia ruchu pasażerskiego na wskazanej trasie. - Większe zatłoczenie, a w szczególnych przypadkach przepełnienie uniemożliwiające wejście pasażerów do tramwaju dotyczy wyłącznie krótkiego czasu (30 minut) podczas rannego szczytu przewozowego tj. od godziny 7.10 – 7.40 i krótkiego odcinka od stacji Słowiańska do Mostu Teatralnego – informuje. - Trasa PST charakteryzuje się bardzo dużym natężeniem ruchu pasażerskiego, jednak uruchamiana zdolność przewozowa linii nr 12, 14, 15, 16, 19 i 20 wystarcza do obsługi potoków pasażerskich. W godzinach 9.00 – 11.00, o których mowa w interpelacji frekwencja na trasie PST, przy braku zakłóceń w ruchu nie przekracza wartości krytycznej, czyli 70 % pojemności tramwajów – podaje.
„Zwiększenie częstotliwości kursów spowodowałoby występowanie zatorów i wydłużało czas jazdy”
Prezydent Wudarski zaznacza także, iż obecnie nie jest planowane uruchomienie dodatkowych połączeń tramwajowych na trasie PST w kierunku ronda Śródka i Ogrodów. - Przebieg linii kursujących po trasie PST wyznaczany jest adekwatnie do wyglądu więźby ruchu i rozkładu potoków pasażerskich. Największe natężenie ruchu dotyczy: ciągu PST – Fredry – w kierunku Rataj, który zabezpiecza linia nr 16, w ciągu PST – Rondo Kaponiera – ul. Grunwaldzka, który zabezpiecza linia nr 15. Ciągu PST – Dworzec Zachodni – Głogowska, który zabezpiecza linia nr 14 i ciągu PST – Dworzec Główny – Most Dworcowy – w kierunku Rataj, który zabezpiecza linia nr 12. Linie nr 19 i 20 stanowią z kolei dodatkowe wzmocnienie, szczególnie linii 16 w godzinach szczytu – wymienia.
Zastępca prezydenta zauważa, iż uruchomienie dodatkowej linii na tej trasie wiązałoby się również ze znacznym wzrostem kosztów funkcjonowania trakcji tramwajowej. - Problemem jest ponadto przepustowość trasy. Obecnie tramwaje kursują nią w godzinach szczytu co 2 minuty. Zwiększenie częstotliwości kursów spowodowałoby występowanie zatorów i wydłużało czas jazdy – argumentuje.
- Podczas konstruowania tras i rozkładów jazdy dokłada się starań by zapewnić dogodne warunki do przesiadek i pełną synchronizację kursów. W ten sposób dojazd z os. Jana III Sobieskiego zarówno na Ogrody, jak i na rondo Śródka jest możliwy tylko z jedną i trwającą zaledwie do 3-4 minut przesiadką na Moście Teatralnym – w kierunku Ogrodów kursują tramwaje trzech linii co 10 minut, a w kierunku Śródki dwóch co 20 minut i dwóch co 10 minut – wyjaśnia. - Ponadto rejon Ogrodów z Winogradami, Winiarami i Piątkowem łączą bezpośrednie linie autobusowe nr 82, 91 i 93. Natomiast R. Śródka z Winogradami, Winiarami i Piątkowem jest połączone bezpośrednio liniami autobusowymi nr 67, 78, 83, 85 i 911 – podsumowuje prezydent Wudarski.