9 ZŁ ZA GODZINĘ PARKOWANIA W POZNANIU. CZY TO NAPRAWDĘ MOŻLIWE?
To byłaby prawdziwa rewolucja! Cena za godzinę parkowania w centrum miasta miałaby wzrosnąć trzykrotnie. Ma w tym pomóc zmiana prawa.
Ministerstwo Rozwoju chce dać samorządom możliwość podniesienia opłat za parkowanie. Powód? Urzędnicy zmiany tłumaczą m.in. chęcią zmniejszenia ilości samochodów w miastach i tym samym zmniejszenia korków. Jest jednak i drugi cel- ekologia.
Wprowadzenie bardzo wysokich cen za parkowanie w centrach miast ma odstraszyć kierowców, zmniejszyć ruch a tym samym i smog. Zdaniem pomysłodawców wejście nowych przepisów w życie miałoby również promować transport publiczny. - To na pewno pomoże w rozwiązaniu problemów parkingowych - dodaje wiceprezydent Maciej Wudarski.
Ewentualne podwyżki będą możliwe dzięki zaproponowanym przez Ministerstwo Rozwoju zmianom, między innymi w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym. Według zmian samorządy będą mogły zwiększyć wysokość opłaty za parkowanie w centrach nawet trzykrotnie. Zmiany dotyczyć mają miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców. To kryterium spełniają Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec oraz Toruń.
Zgodnie ze zmianami pierwsza godzina parkowania w centrach miast oraz w dzielnicach z najbardziej intensywnym ruchem, może wzrosnąć trzykrotnie a druga i trzecia godzina mogą być jeszcze droższe. W tym momencie w najdroższej strefie za parkowanie płacimy w Poznaniu 3 zł, czyli po zmianach cena ta mogłaby wzrosnąć aż do 9 zł.
Ministerialny projekt dopuszcza także możliwość pobierania przez samorządy opłat za parkowanie w weekendy. Poznań od 2012 r. do lutego 2017 r. pobierał opłaty za parkowanie w sobotnie przedpołudnie, ale okazało się, że robił to nielegalnie i w lutym opłaty zniesiono.
Poznański Zarząd Dróg Miejskich nie ukrywa, że z możliwości podniesienia opłat chętnie by skorzystał. - Na dzień dzisiejszy może jest to suma wystarczająca, ale za 5 lat już nie, dlatego uważam, że tę kwotę należy uwolnić – powiedział Radiu ESKA Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ds. inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg Miejskich w Poznaniu.
Na razie nowelizacja ustawy nie jest jeszcze przesądzona. Jej projekt musi jeszcze zostać poddany konsultacjom społecznym.