NOWE MIEJSCA ZAŁATWIANIA FORMALNOŚCI POGRZEBOWYCH
Z początkiem lipca zarządzanie cmentarzami komunalnymi w Poznaniu przejmuje miejska jednostka budżetowa - Usługi Komunalne. Tym samym kończy się 42-letni okres świadczenia kompleksowych usług cmentarno - pogrzebowych przez Spółdzielnię Pracy Universum. Przejęcie zarządzania cmentarzami komunalnymi przez miasto nie będzie się wiązało ze zmianą opłat. Zmieni się natomiast sposób oraz miejsca załatwiania formalności związanych z pochówkiem zmarłych.
Wychodząc naprzeciw wielu głosom krytykującym dotychczasowy system, w którym spółdzielnia pracy Universum miała dominującą pozycję w stosunku do innych firm pogrzebowych, miasto oddziela usługi cmentarne od pogrzebowych. Jest to też wypełnienie zaleceń Najwyższej Izby Kontroli oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W praktyce uwolni to poznański rynek pogrzebowy. Spółdzielnia Universum od 1 lipca przestanie świadczyć usługi cmentarne i będzie taką samą firmą, jak inne przedsiębiorstwa pogrzebowe.
- Uwolnienie rynku firm pogrzebowych sprzyjać będzie wolnej konkurencji i może wpłynąć na obniżenie kosztów związanych z organizacją pochówku. Przejęcie zarządzania cmentarzami przez Usługi Komunalne będzie skutkowało podniesieniem standardu ich utrzymania. Universum, mając świadomość kończącej się umowy, nie było zainteresowane angażowaniem większych środków na utrzymanie porządku i czystości oraz w pielęgnację zieleni - twierdzi Ziemowit Borowczak, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania.
Z końcem czerwca przestanie funkcjonować Oddział Zgonów Urzędu Stanu Cywilnego mieszczący się przy ul. Woźnej 15a.
Nowe biuro, nowy adres
Od 3 lipca rodziny i bliscy zmarłych będą mogli dopełnić formalności związanych ze zgłoszeniem zgonu w dwóch placówkach Urzędu Stanu Cywilnego - przy ul. Libelta 16/20 oraz przy ul. 23 Lutego 4/6 oraz w siedzibie Biura Administracji Cmentarzy Komunalnych, którego modernizacja i adaptacja dobiega końca.
Biuro, prowadzone przez Usługi Komunalne, będzie świadczyło wyłącznie usługi cmentarne. Miejska jednostka budżetowa jest w posiadaniu ksiąg cmentarnych, które są niezbędne do prowadzenia ewidencji osób zmarłych, a tym samym do celów związanych z pochowaniem zwłok i szczątków ludzkich na cmentarzach komunalnych Junikowo i Miłostowo.
Obsługa klientów w Biurze Administracji Cmentarzy Komunalnych przy ul. 23 Lutego 4/6 będzie zorientowana wyłącznie na sprawy związane z wyborem miejsca dla zmarłego oraz rezerwacją terminu pochówku. To powinno pozytywnie wpłynąć na czas obsługi. Do zalet nowego biura z pewnością można zaliczyć również jego lokalizację. Umiejscowione będzie przy przystanku tramwajowym na pl. Cyryla Ratajskiego, co sprawi, że będzie bardziej dostępne niż dotychczasowa lokalizacja przy ul. Woźnej 15a.
Krok po kroku
Możliwość sporządzenia aktu zgonu w dwóch lokalizacjach ma usprawnić funkcjonowanie Oddziału Zgonów Urzędu Stanu Cywilnego i obsługę mieszkańców. Filia przy ul. 23 Lutego 4/6 będzie wydawała akty zgonu przede wszystkim dla osób chcących pochować członka rodziny lub osobę bliską na jednym z dwóch poznańskich cmentarzy komunalnych - na Junikowie bądź na Miłostowie.
- W przypadku zamiaru pochowania członka rodziny lub osoby bliskiej na jednym z tych dwóch cmentarzy najwygodniej będzie z kartą zgonu wystawioną przez lekarza oraz dowodem osobistym zmarłego udać się do filii Oddziału Zgonów Urzędu Stanu Cywilnego, mieszczącej się przy ul. 23 Lutego 4/6. Pod tym adresem - w jednym miejscu - będzie można nie tylko odebrać akt zgonu, ale też wybrać i opłacić miejsce oraz zarezerwować termin pochówku zmarłego na cmentarzach Junikowo lub Miłostowo - wyjaśnia Maciej Dźwig, dyrektor Usług Komunalnych i dodaje, że wysokość opłat za udostępnienie miejsc pochówku nie ulegnie zmianie.
- Jeśli zmarły ma być pochowany na jednym z poznańskich cmentarzy parafialnych bądź na cmentarzach zlokalizowanych poza granicami administracyjnymi Poznania, z kartą zgonu wystawioną przez lekarza oraz dowodem osobistym zmarłego, najlepiej udać się do Oddziału Zgonów Urzędu Stanu Cywilnego, mieszczącego się na parterze przy ul. Libelta 16/20. Pod tym adresem zostanie wydany akt zgonu. Z tym dokumentem rodzina bądź bliscy zmarłego będą musieli udać się do zarządcy wybranego cmentarza parafialnego w Poznaniu bądź wybranego cmentarza zlokalizowanego poza granicami administracyjnymi Poznania i tam wybrać oraz opłacić miejsce pochówku - tłumaczy Maciej Dźwig.
Biura na cmentarzach
Od 3 lipca wszelkie sprawy związane z prowadzeniem cmentarzy komunalnych, poza rezerwacją terminu pochówku, będzie można załatwić również w biurach zlokalizowanych na cmentarzach komunalnych Junikowo i Miłostowo. Lokalizacja biura na cmentarzu Junikowo nie ulegnie zmianie, natomiast biuro na cmentarzu Miłostowo zostanie przeniesione do obecnego biura przepustek, znajdującego się naprzeciwko domu przedpogrzebowego od ul. Gnieźnieńskiej.
W miesiącach wakacyjnych przeprowadzona zostanie gruntowna modernizacja biur na cmentarzach. Do czasu ukończenia tych prac będą one funkcjonować w specjalnych, przystosowanych do prac biurowych kontenerach. Modernizacja biur na cmentarzach znacząco poprawi wizerunek tych obiektów i komfort obsługi.
W biurach na cmentarzach Junikowo i Miłostowo, a także w biurze przy ul. 23 Lutego 4/6 będzie można m.in. dokonać opłaty prolongacyjnej, przedłużającej termin ważności grobu na obu nekropoliach.
- Prosimy o wstrzymanie się z dokonaniem tych opłat w siedzibie Universum i uiszczanie ich od 3 lipca w naszych biurach. Koszty utrzymania infrastruktury cmentarnej będzie ponosić jednostka budżetowa Usługi Komunalne, w związku z czym zasadnym jest, aby środki na to zadanie trafiły do niej, a nie do prywatnego przedsiębiorstwa, jakim jest Universum - przekonuje Ziemowit Borowczak.