ZBLIŻA SIĘ 25 ROCZNICA URUCHOMIENIA PIERWSZEJ TRASY ROWEROWEJ W POZNANIU
30 lipca 1992 roku w Poznaniu uruchomiono pierwszą w Polsce trasę rowerową. Nowo otwarta ścieżka dla jednośladów miała 5 km długości i prowadziła z osiedla Lecha przez Most św. Rocha na Plac Kolegiacki. Dziś, po 25 latach w Poznaniu i okolicach funkcjonuje ok. 140 km ścieżek rowerowych.
O trasie ratajsko-winogradzkiej mówiono, że jest pierwszą w Środkowo-Wschodniej Europie trasą przygotowaną z myślą o rowerzystach. Jednak plany dotyczące utworzenia tras rowerowych w stolicy Wielkopolski sięgają kilkadziesiąt lat wstecz. Już w 1934 roku zespół kierowany przez Władysława Czarneckiego zaprojektował pierwsze ścieżki rowerowe. Zaplanowane trasy miały w sumie 70 km długości. Zmierzenia udało się tylko częściowo zrealizować. Raz, że prace przerwał wybuch wojny, dwa, po jej zakończeniu postawiono na rozwój motoryzacyjny. Rowery odeszły na pewien czas do lamusa.
Sytuacja zaczęła się zmieniać na początku lat 90-tych. W 1991 roku Rada Miasta zajęła się tematem tras rowerowych i ogłosiła pierwsza uchwałę związana z tą kwestią. Rok później uruchomiono pierwsza ścieżkę, zamontowano stojaki na rowery i oddano do użytku kontrapasy. Nowo otwarta trasa miała też w pewien sposób wymiar symboliczny – fragment trasy zaprojektowanej przez Władysława Czarneckiego został w nią włączony.
A dziś? Poznań stał się miastem rowerowym. Ma to swoich zwolenników i przeciwników. Powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych, kontrapasów, śluz rowerowych, chodników, gdzie dopuszczalny jest ruch rowerem czy parkingów dla rowerów. W centrum miasta rowerzyści również mogą czuć się coraz bezpieczniej, w wielu rejonach wyciszenie ruchu w dużym stopniu wpływa na komfort przemieszczania się jednośladem. Powstaje coraz więcej stacji rowerowych, do końca 2018 r. ma powstać ich w Poznaniu 100. Samo miasto z roku na rok angażuje się w różnego rodzaju akcje rowerowe. W tym roku mieszkańcy Poznania wzięli po raz drugi udział w międzynarodowej rywalizacji European Cycling Challenge, a przed nami we wrześniu kolejna edycja Bike Challange Poznań. Poznaniacy coraz chętniej korzystają z rowerów jako środka transportu. Możliwe jest to dzięki rozbudowanej sieci ścieżek rowerowych, do centrum Poznani można dojechać praktycznie z każdej lokalizacji. Podobnie chcąc wybrać się na wycieczkę w „zielone” części Poznania. Z centrum miasta bezkolizyjnie można dojechać nad Maltę, Rusałkę, Dębinę, Cytadelę i w wiele innych miejsc.
Miasto nie zamierza na tym poprzestać. W maju uchwałą Rady Miasta Poznania wprowadzono na lata 2017- 22 kolejny już Program Rowerowy, w którym znajdują się m.in. plany tras do wykonania do 2025r.