ZDAŁEŚ? NIE! BO NIE UMIEM EKONOMICZNIE JECHAĆ!
Ile litrów spala samochód jadąc pod górę na wstecznym? – Takie pytanie może zaskoczyć. Jak zmienia się egzamin teoretyczny na prawo jazdy i jak zmienia się liczba pozytywnie zdanych egzaminów?
Szczęśliwcy, którzy zdali egzamin na prawo jazdy kilka lat temu, przy każdej wiadomości na temat zmian w przepisach dotyczących uzyskania uprawnień do kierowania pojazdem oddychają z ulgą. Osoby, które prawo do legalnej jazdy samochodem uzyskały kilkanaście lat temu zgodnie przyznają, że z obecnym egzaminem na prawo jazdy mieliby ogromne kłopoty.
Zacznijmy jednak od cyfr. Z początkiem każdego roku, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Poznaniu, publikuje pewną tabelę. Jest to - zestawienie statystyczne egzaminów zaplanowanych i przeprowadzonych w określonym roku. Dostępne są wszystkie od 2008 roku.
Teoria
Tak jak zmieniał się stopień trudności egzaminu teoretycznego, tak też procentowe wskaźniki określające zdaną teorię spadły znacząco. Oto przegląd danych statystycznych z lokalnego WORD – u.
2008 rok. Do egzaminu teoretycznego przystąpiło 56738 osób. Zdało 39358 osób - 74%. Oblało 13633 osób – 26%. Wśród niezdanych egzaminów są także te do których nie przystąpiono.
2009 rok. Przystąpiło 48754 kursantów. Zdało 35612 – 78%. Szczęścia nie miało 22%, czyli 10307 osób.
2010 rok. Podeszło do zaliczenia 38397 przyszłych kierowców. Zaliczyło 28459 – 78%. Nie powiodło się 7941 osobom. To jest 22%.
2011 rok. 40299 postaci podjęło wyzwanie. 75% - 28634 osób zakończyło to sukcesem. 25%, czyli 9534 nie zaznało smaku zwycięstwa.
2012 rok. 49070 postaci przystępuje. Zdaje 34580 osób, czyli 75%. Zimny prysznic czeka na 11550 kursantów, czyli 25%
- Tendencja przez pięć lat była stała. Ponad 75% kursantów zdaje egzamin teoretyczny i podchodzi do praktycznego elementu zaliczenia egzaminu. Trwałoby to pewnie nadal, gdyby nie fakt zmian w egzaminie teoretycznym. Więcej pytań. Rotacja w odpowiedziach i dużo, dużo trudniej – podpowiada Jakub Gładkowiak, instruktor nauki jazdy z naszego miasta.
2013 rok. Przystępuje do teorii 43239 osób. Zdaje 15 196 kandydatów, czyli 35%. Do nauki powraca 57% badanych, czyli 24579 osób. Zamieszanie sprawiło, że nie przystąpiło do sprawdzenia wiedzy 8% kandydatów.
2014 rok. Do egzaminuje staje 41284 kursantów. Zdało 15092 osób – 39%. Nie zaznało smaku zwycięstwa 61% osób. To jest 23444 przyszłych kierujących.
Widzimy znaczący spadek ilości osób, które z powodzeniem zdały egzamin teoretyczny. - Kwestia zmian w zasadach egzaminacyjnych stała się kością niezgody wśród samych kandydatów. Warto dodać, że najtrudniejszą częścią egzaminu na prawo jazdy zawsze była i jest część praktyczna – uzupełnia instruktor.
Warto nadmienić, że średnio, od 2008 roku egzamin praktyczny oblewa 65 – 70% zdających. Jest to tendencja stała, lecz może się zmienić, szczególnie biorąc pod uwagę najnowsze zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Jakie?
- Kursant nie jest przygotowany do tego, by koncentrować się na ecodrivingu. Egzamin to jest taki stres, że dokładanie dodatkowych wytycznych, jeszcze bardziej zmniejszy szanse na pozytywne zaliczenie egzaminu. Niewiele osób, posiadających prawo jazdy od niedawna, jest w stanie próbować hamowania silnikiem, czy zmieniać biegi przy „ekonomicznych prędkościach obrotowych”. Kierowcy z większym stażem nie potrafią tego robić, a my oczekujemy, że osiemnastolatek spełniający marzenia o jeżdżeniu samochodem będzie jeździł eko – podsumowuje nowości w egzaminie praktycznym, instruktor Mariusz Nowak.
Najnowsze wytyczne dotyczące „teorii” są jednak jeszcze bardziej zdumiewające niż zmiany w praktycznej części egzaminu. – Nauka teorii w domu. Z kodeksu czy internetu to droga do niebezpieczeństw na drodze. To trochę tak, jakby diagnozę lekarską czerpać z forum w sieci. Internauci odpowiedzą na wiele pytań, ale nie mogą być dla uczącego autorytetem w jednej dziedzinie. Nauczyciel podczas wykładu odpowie nawet na niezbyt czytelnie zadane pytanie. Przeglądarka internetowa już nie – opiniuje były już egzaminator z Konińskiego WORD – u.
Jakiej długości powinien być drążek zmiany biegów? Jakiej długości jest tablica rejestracyjna jednorzędowa?
Na te trudne pytanie musimy znać odpowiedź. Bez tej wiedzy nie można bezpiecznie poruszać się autem.
Drodzy czytelnicy! Uwaga na pytanie o sworzeń. Należy pamiętać, że sworzeń jest częścią układu kierowniczego!