ZNAMY WNIOSKI Z "BURZY MÓZGÓW" NA DWORCU PKP
W dniu 16.01.2016 na Stacji Poznań Główny oraz w siedzibie WSUS odbyła się prawdziwa Burza Mózgów dotycząca przyszłości Dworca, peronów i terenów wokół stacji organizowana przez Miasto Poznań, Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania oraz Akademickie Koło Naukowe Gospodarki Przestrzennej z UAM. Serdecznie. Dzisiaj poznaliśmy jej podsumowanie.
Od strony funkcjonalnej stacji mieszkańcy właściwie byli zgodni co do konieczności poszerzenia tunelu i przedłużenia go zarówno do Dworca PKS jak i za Centrum Handlowe Poznan City Center. Przy takim rozwiązaniu padało jednak sporo głosów poddających w wątpliwość sens powstawania kładki z parkingu Centrum Handlowego do Starego Dworca i na perony 5 - 6. Taka sama zgodność wśród uczestników warsztatów panowała w kontekście zadaszenia peronów 1, 4 i połączenia zadaszeń peronów 5 i 6 z ewentualną kładką - w zadaszeniu nie ma być żadnych przerw - ani pomiędzy wiatami, budynkami, ani pomiędzy wiatą a budynkiem – czytamy w analizie przygotowanej przez IdP.
Burzliwa dyskusja toczyła się także w kontekście funkcji starego budynku Dworca. Części mieszkańców nie podobał się pomysł przeniesienia funkcji pasażerskich na poziom -1, inni natomiast wskazywali, że to dobry pomysł, szczególnie jeśli dojdzie do przedłużenia tunelu. Jak zauważają organizatorzy - Uczestnicy warsztatów wyrażali także obawy co do dominacji funkcji komercyjnej nad pasażerską. Zwracali również uwagę na konieczność stworzenia wydzielonej poczekali oraz konieczność zwiększenia liczby kas i liczby ławek w przestrzeni otwartej.
Ważnym aspektem była także dyskusja na temat funkcji placów przed Starym Dworcem Głównym oraz Dworcem Zachodnim. W obu przypadkach stwierdzono konieczność zachowania funkcji transportowej, ale w formie parkingu kiss&ride, postoju dla taksówek i przystanków komunikacji miejskiej. W przypadku Placu Dworcowego zwracano także uwagę na zbyteczność tworzenia dodatkowego parkingu pod planowanym kompleksem oraz potrzebę uzupełnienia zieleni na placu i postawienia dodatkowych ławek. W obszarze przed Dworcem Zachodnim podkreślono możliwość powiększenia Placu przed budynkiem, kosztem jezdni, przesunięcia parkingu oraz postoju taksówek, a także na utrudnienia związane z sygnalizacją na drodze do przystanków tramwajowych.
W raporcie warto również zwrócić uwagę na poszczególne uwagi zaprezentowane przez grupy. Np. by biletomaty ZTM miały w języku angielskim i niemieckim informacje o tym, że można w nich kupić bilety komunikacji miejskiej (obecnie jest tylko napis, że bilety – bez sprecyzowania jakie – co w okolicach dworca może przyjezdnych wprowadzić w błąd); by tablice elektroniczne na peronach miały zegary elektroniczny, a nie cyfrowy. Ten obecny bowiem, jest często nieczytelny i z dużej odległości może być niewidoczny.
Pełen dokument z podsumowaniem dyskusji znajdziemy na stronach IdP.