CHYBKI TRAMWAJ JAWORNICKĄ NA OS. KOPERNIKA
Połączenia tramwajem Osiedla Kopernika z Grunwaldzką proponują społecznicy z Grunwaldu: Arkadiusz Borkowski oraz Włodzimierz Nowak. Trasa ma liczyć niecały kilometr i prowadzić wzdłuż ul. Jawornickiej.
Szczegóły planu społecznicy zaprezentowali w piątkowy poranek. Jakie korzyści miałoby przynieść proponowane rozwiązanie? – Szybkie i bezpośrednie połączenie os. Kopernika z centrum miasta, stosunkowo niedużym kosztem – zachęcał Włodzimierz Nowak. I dodał – Proponujemy też przesunięcie przystanku na ul. Grunwaldzkiej ze strony południowej, na stronę północną. Koszty tej inwestycji dają zwrot kapitału, w ciągu 5-6 lat funkcjonowania. A całościowy koszt, czyli torowisko razem z pętlą i skrzyżowaniem szacujemy na 30mln złotych - podsumował Nowak. W temacie kosztów zabrał też głos Arkadiusz Borkowski – Warto dodać, że w przedstawionym przez nas finansowaniu nie uwzględniliśmy w ogóle dofinansowania z Unii Europejskiej. A uzyskanie go na tego typu inwestycje jest realne. I mogłoby się okazać, że ta niewielka inwestycja obsługująca zarówno tzw. Wysoki Kopernik, jak IV jednostkę Kopernika zwróci się jeszcze szybciej.
Problemem może być skrzyżowanie na ul. Grunwaldzkiej z Jawornicką. Tramwaj musiałby minąć obecny wiadukt i objechać skrzyżowanie dookoła (fot. poniżej).
Jakie zdaniem społeczników są największe zalety przedstawionego projektu? To m.in. zwiększenie elastyczności sieci tramwajowej, możliwa dalsza rozbudowa, lepsza oferta dla pasażerów (przesiadki na tym samym przystanku na Grunwaldzkiej), oraz przychód ze sprzedaży Pętli na Budziszyńskiej, która w takim przypadku straciłaby rację bytu.
Z odpowiednim wnioskiem społecznicy zwrócili się również do prezydenta miasta oraz przewodniczącego Komisji Polityki Przestrzennej Rady Miasta Poznania Łukasza Mikuły. W swoim liście piszą m.in.:
„Osiedle Kopernika jest drugim po Naramowicach dużym skupiskiem mieszkanców pozbawionych dobrej oferty transportu publicznego. Nie traktowano tych potrzeb mieszkanców poważnie nie tylko przez ostatnie 16 lat, ale i przez okres PRL. A Osiedle Kopernika wciąż sie powieksza. W ostatniej dekadzie wiele tysięcy nowych mieszkanców zasiedliło domy przy ul. Smardzewskiej, Krośnienskiej, Międzyborskiej, Przepiórczej i Giżyckiej dołączając do 10 tys mieszkanców dotychczasowej zabudowy wysokiej na Os. Kopernika. Mieszkańcy Ci mogą podróżowac tylko kluczącymi po ulicach autobusami albo przesiadać się przy Grunwaldzkiej, Arciszewskiego, bądź Grochowskiej na wyjątkowo nieprzyjaznych dla przesiadek rozległych skrzyżowaniach wielopasmowych ulic. Mogą też oczywiście wygodniej wsiąść w samochód. Zaopatrzenie w możliwie krótkim terminie Osiedla Kopernika w linie tramwajową jest jednym z najważniejszych zadań samorządu poznańskiego w zakresie transportu.”
Arkadiusz Borkowski i Włodzimierz Nowak sprawdzili też w jaki sposób skróciłby się dojazd z Osiedla Kopernika do kluczowych miejsc w Poznaniu. I tak, na Bałtyk podróż skróciłaby się z 23 do 15 minut, na Rataje z 38 do 28, a na Sobieskiego o 3 minuty.
Społecznicy swój pomysł nazwali Chybki Tramwaj. Skąd taka nazwa? - Chodzi po prostu o to by mieszkańcom jak najskuteczniej pomóc niskim nakładem kosztów, a zatem możliwie szybko – tłumaczą.
A jak Wy zapatrujecie się na ten pomysł?
Przeczytaj poprzedni artykuł!
STARE MIASTO I OSTRÓW TUMSKI-ŚRÓDKA-ZAWADY-KOMANDORIA. CO SIĘ ZMIENI PO WYBORACH DO RAD OSIEDLI?
