NOWE POMYSŁY NA STREFĘ TEMPO 30
Radni Osiedla Stare Miasto wystosowali zaproszenie do władz Poznania i szefów jednostek odpowiedzialnych za politykę transportową oraz lokalnych aktywistów miejskich na wspólne posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji. Spotkanie było poświęcone tematowi strefy Tempo 30. Przyniosło ono wiele nowych informacji.
Podczas spotkania, Maciej Wudarski wiceprezydent Poznania poinformował o nowych propozycjach strefy Tempo 30. W najbliższych dniach radzie osiedla zostanie zaprezentowany projekt tańszy i łatwiejszy do realizacji w krótkim terminie. Zarząd Dróg Miejskich natomiast zmienił swoją wizję i stał się bardziej otwarty na propozycje takie jak np. woonerfy, przejścia totalne czy miejsca parkingowe przeznaczone tylko dla mieszkańców Starego Miasta.
- Pojawiła się propozycja jak najszybszego oznakowania strefy i wprowadzenia ograniczeń prędkości z jednoczesną deklaracją stopniowej realizacji kolejnych inwestycji poprawiających funkcjonowanie strefy i podnoszących jakość przestrzeni - wyjaśnia Jacek Maleszka, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji Rady Osiedla Stare Miasto. Zasugerowano także uwzględnienie w projekcie uporządkowania parkowania w tym rejonie, a tam, gdzie to możliwe, przeniesienie parkowania z chodników na ulicę. Zaproponowano również pilotażowe wyznaczenie fragmentów ulic, na których parkowanie dostępne będzie tylko dla mieszkańców i przedsiębiorców ze Starego Miasta.
Mieszkańcy Starego Miasta oczekują konkretnych zmian
Mieszkańcy obszaru, w którym strefa Tempo 30 została do tej pory wprowadzona, odczuwają poprawę. Równocześnie jednak obawiają się, że przy okazji wprowadzania strefy zniknie część miejsc parkingowych. Z kolei osoby ze Starego Miasta czekają na uspokojenie ruchu. Oczekują też konkretnych zmian, większej ilości zieleni, wyniesionych skrzyżowań czy mniej sygnalizacji z przyciskami na przejściach dla pieszych.
- Warto więc zaproponować rozwiązanie, które poprawi dostępność miejsc parkingowych dla osób zamieszkujących centrum miasta. Wzorem czeskiej Pragi wyznaczyć fragmenty ulic z parkowaniem dostępnym tylko dla mieszkańców - uważa Marcin Liminowicz, radny ze Starego Miasta.
Ograniczenie tranzytu przez centrum miasta
Do tej pory, większość przedstawionych propozycji przez Zarząd Dróg Miejskich została przyjęta pozytywnie. Dyrektor ZDM nie wykluczyła wyznaczenia w przyszłości ulic, przy których pilotażowo zostanie wprowadzone parkowanie wyłącznie dla mieszkańców. Omówiono też różne kontrowersyjne plany przerywania korytarzy tranzytowych. W tej sprawie opinie radnych osiedla są podzielone, chcą jednak wprowadzić dyskusję na temat przerywania tranzytu. Prezydent Wudarski twierdzi, że sam chętnie widziałby jego ograniczenie przez centrum miasta, zaznacza jednak, że takich zmian nie można wprowadzić nagle, bez akceptacji mieszkańców.
- W poprzednich wersjach projektu strefy pojawiło się sporo kontrapasów rowerowych, co cieszy, lecz powinniśmy też starać się wytyczać ruch rowerowy po jezdni, a tam, gdzie to możliwe, zwłaszcza na uliczkach dookoła rynku, dopuszczać ruch rowerowy pod prąd - podkreśla radny Limowicz. Obecnie Rada Osiedla starego Miasta czeka na nowy projekt strefy Tempo 30 oraz kolejne spotkanie z ZDM. - Mamy nadzieję, że wprowadzenie strefy nie skończy się na postawieniu znaków i wprowadzeniu jedynie ograniczenia prędkości - zaznaczają radni osiedla.