PRZEBUDOWA WAŻNEGO MOSTU CORAZ BLIŻEJ
Jedna z ważniejszych przepraw przez Wartę w Poznaniu zostanie całkowicie przebudowana. Zgodnie z zapowiedziami, przekazanie placu budowy planowane jest na wrzesień. Ustalono jednak, że wykonawca będzie prowadził prace przygotowawcze z zachowaniem przejazdu tramwajowego po moście aż do 2 listopada. Uwzględniony zostanie w ten sposób wzmożony ruch związany z dniem Wszystkich Świętych bez wpływu na termin zakończenia inwestycji, która potrwa niespełna trzy lata.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą prac budowlanych, spółką Primost Południe.
Po wakacjach pierwsze prace
Na początku września ruszą prace przygotowawcze, które muszą zostać wykonane przed rozpoczęciem zasadniczych robót budowlanych. To m.in. przeniesienie sieci infrastruktury z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, ale też badania archeologiczne. W ramach przygotowań powstaną również tzw. przewiązki, czyli przejazdy przez torowisko po obu stronach mostu, które w kolejnym etapie umożliwią ruch obustronny nitką południową.
- W ramach prac przygotowawczych wykonawca zajmie się też zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach – w szczególności ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego oraz na rondzie Śródka. Celem zmian będzie dostosowanie przepustowości skrzyżowań do ograniczonego ruchu na moście Chrobrego. Mimo prowadzonych przygotowań do 2 listopada obecna przejezdność na moście dla samochodów i tramwajów zostanie zachowana. Po tych pracach rozpocznie się rozbiórka nitki północnej, która jest w gorszym stanie technicznym. Wtedy ruch samochodowy w obu kierunkach, po jednym pasie, będzie odbywał się tylko południową częścią mostu, co pozwoli na zachowanie ciągłości przejazdu aut przez Wartę w tym miejscu – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Już podczas prac przygotowawczych możliwe będą czasowe zmiany w organizacji ruchu dla kierowców, o szczegółach będziemy informować. Z początkiem listopada północna część mostu zostanie wyłączona na odcinku od mostu Mieszka I do obszaru między mostem Chrobrego a rejonem ul. Szyperskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli nadal korzystać z południowej części, muszą jednak liczyć się z wyłączeniem z ruchu Wartostrady bezpośrednio pod mostem (między Starym Portem a Chwaliszewem). Po oddaniu do użytku północnego mostu sytuacja odwróci się i analogicznie przejazd możliwy będzie nowo wybudowaną częścią.
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
Ze względu na lokalizację torów i sieci trakcyjnej nie ma możliwości zachowania ruchu tramwajowego na moście w trakcie zasadniczych robót. Wynika to z jego budowy – technicznie most Chrobrego to dwa obiekty, infrastruktura tramwajowa mieści się zarówno na części południowej, jak i północnej. Dzięki inwestycji to się zmieni i powstanie osobny obiekt dla torowiska tramwajowego.
Podczas prac przygotowawczych, które rozpoczną się w zasadzie od razu po przekazaniu placu budowy we wrześniu, ruch tramwajowy na moście Chrobrego zostanie utrzymany. Jednak podczas robót zasadniczych, które prowadzone będą po 2 listopada, przejazd tramwajów na trasie od ronda Śródka do Małych Garbar nie będzie już możliwy i wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W związku z powyższym wykonanie prac remontowych w obrębie torowiska tramwajowego na placu Wielkopolskim oraz budowę rozjazdu torowego umożliwiającego dojazd do przystanku Małe Garbary, jako do przystanku końcowego, zaplanowano także na listopad. Ogólne założenia układu linii na czas przebudowy mostu zostały już przedstawione przez Zarząd Transportu Miejskiego, natomiast dalsze szczegóły dotyczące wprowadzanych zmian organizacji ruchu oraz komunikacji zostaną przekazane z odpowiednim wyprzedzeniem, w drugiej połowie października.
Zakres inwestycji
Most Chrobrego zostanie wybudowany na nowo, co poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu. Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Niepełne dziś drogi i przejazdy rowerowe zostaną odpowiednio uzupełnione, by infrastruktura była spójna i komfortowa. Na moście, po obu stronach, zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki. Powstanie pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi. Przy Katedrze wybudowany zostanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, wyposażony w tablice informacji pasażerskiej, biletomat, nowe wiaty i ławki oraz system oznaczeń fakturowych nawierzchni. Obok zaprojektowano naziemne przejście dla pieszych. Planowane są również prace dotyczące: odwodnienia drogowego, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i zieleni. Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa.
(źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie)
Przeczytaj poprzedni artykuł!
ZMIANY NA OBWODNICY I KOLEJNE OBJAZDY
