STARTUJĄ DWA WAŻNE REMONTY
W poniedziałek, 3 listopada, rozpoczną się w Poznaniu dwie ważne inwestycje - przebudowa mostu Bolesława Chrobrego oraz budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. W związku z tym zmienią się trasy tramwajów oraz organizacja ruchu.
Most Chrobrego zostanie wybudowany na nowo, co poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu. Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Niepełne dziś drogi i przejazdy rowerowe zostaną odpowiednio uzupełnione, by infrastruktura była spójna i komfortowa. Na moście, po obu stronach, zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki. Demontaż obecnej przeprawy i budowa nowych mostów potrwa do 2028 roku. Prace na moście Chrobrego wykluczą możliwość kursowania tramwajów tzw. trasą "katedralną" od Śródki do Garbar przez cały okres inwestycji.
Z kolei czas realizacji robót budowlanych trasy tramwajowej to ok. dwa lata. Trasa tramwajowa w ul. Ratajczaka powstanie na odcinku od ul. Św. Marcin do węzła Wierzbięcice jako ostatni etap Programu Centrum. Nie tylko skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum, będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania z wykorzystaniem nowego prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic.
Most Chrobrego - zmiany dla pasażerów i kierowców
3 listopada wykonawca przebudowy mostu Bolesława Chrobrego przystąpi do kolejnej fazy prac przygotowawczych. Tego dnia wyłączone z ruchu zostanie torowisko tramwajowe, co spowoduje zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej. Tego samego dnia wprowadzone zostaną także zmiany dla kierowców na ul. Estkowskiego.
Z perspektywy pasażerów najważniejsza zmiana polegać będzie na zamknięciu torowiska na moście, a tym samym na ulicach Estkowskiego i Wyszyńskiego. Nie przejadą więc tędy tramwaje kursujące między rondem Śródka a centrum. Informacje na temat zmian w zakresie tras tramwajów można znaleźć na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.
3 listopada wprowadzone zostaną także zmiany dla kierowców. Wtedy to, po porannym szczycie komunikacyjnym, zmieni się organizacja ruchu po zachodniej stronie mostu, na ul. Estkowskiego. Jezdnie w obu kierunkach zostaną zawężone na odcinku od mostu niemal do skrzyżowania z ul. Szyperską. Ruch będzie odbywał się wyłącznie po ich zewnętrznych pasach. Na środkowych prowadzone będą prace polegające na budowie przewiązek, czyli przejazdu przez torowisko tramwajowe. Jedna będzie służyła do przekierowania ruchu na równoległą jezdnię po zamknięciu obiektu północnego, a druga zostanie wykorzystana podczas prac przygotowawczych związanych z budową kanalizacji deszczowej.
Inwestycja została podzielona na etapy tak, by przejazd jedną z części mostu był możliwy (po jednym pasie ruchu w każdym kierunku). Zmiana polegająca na przełożeniu całego ruchu na nitkę południową, z wykorzystaniem wspomnianej przewiązki, planowana jest na grudzień. O wprowadzeniu zmian wynikających z drugiego etapu mieszkańcy będą informowani z wyprzedzeniem w odrębnych komunikatach.
Po rozbiórce i budowie na nowo części północnej to ona przejmie cały ruch w obu kierunkach, a wykonawca analogicznie przystąpi do rozbiórki i budowy na nowo części południowej. Podczas prac chodnik na moście południowym, a później północnym będzie zachowany. Natomiast infrastruktura torowa mieści się zarówno na części południowej, jak i północnej, dlatego nie będzie możliwości przejazdu tramwajów na żadnym etapie zasadniczych robót. Docelowo powstanie nowy, trzeci obiekt z torowiskiem tramwajowym.
Z kolei na ul. Wyszyńskiego planowane jest udostępnienie prawego pasa jezdni prowadzącej w stronę centrum już od godzin wieczornych 31 października. W stałej lokalizacji będzie działał również przystanek autobusowy. W ostatnim czasie prowadzone były tam prace dotyczące gazociągu.
Niezmiennie niedostępna jest Wartostrada pod mostem na zachodnim brzegu rzeki, między Starym Portem a Chwaliszewem.
Należy zachować ostrożność w rejonie prac i zwracać uwagę na bieżące oznakowanie.
Informacje na temat prac można znaleźć na stronie Poznańskich Inwestycji Miejskich w zakładce Most Chrobrego. Znajdują się tam także dane kontaktowe oraz najczęstsze pytania i odpowiedzi.
Zmiany na węźle Wierzbięcice i na ul. Ratajczaka
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 3 listopada rozpoczną się zasadnicze prace polegające na budowie trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Od tego dnia wprowadzone zostaną znaczące zmiany na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi, Królowej Jadwigi i Niezłomnych. Wyłączony z ruchu zostanie także odcinek ul. Ratajczaka między Św. Marcinem a ul. Ogrodową.
W najbliższy poniedziałek torowisko na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi zostanie wyłączone z ruchu, a tramwaje będą kursowały zmienionymi trasami. Szczegóły na stronie Zarządu Transportu Miejskiego. Wyłączenie na tym węźle zostało skoordynowane z pracami na moście Chrobrego, by tymczasowy układ tras był czytelny dla pasażerów.
Według umowy z wykonawcą na III kwartał 2026 r. planowane jest przywrócenie ruchu tramwajowego na trasę przez ul. Matyi i Wierzbięcice, czyli na Wildę i Dębiec. Wykonawca dołoży starań, by roboty przebiegały jak najszybciej, wiele jednak zależy od warunków atmosferycznych podczas nadchodzącej zimy.
Zmiany na drogach
Rozpoczęcie prac wiąże się ze znaczącymi zmianami w organizacji ruchu samochodowego. Obowiązkiem wykonawcy będzie zachowanie dojazdu do posesji i dla służb oraz wyznaczanie ciągów pieszych.
Od 3 listopada jezdnia ul. Wierzbięcice na odcinku od zjazdu do stacji benzynowej do węzła będzie zamknięta. Nieprzejezdna będzie również południowa jezdnia na ul. Matyi i ul. Królowej Jadwigi, czyli prowadząca w kierunku ronda Rataje. Przejazd dwukierunkowo możliwy będzie częścią północną z wykorzystaniem wykonanych pod koniec października przewiązek, czyli przejazdów przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Przemysłowej oraz Novotelu. Prędkość w rejonie prac zostanie ograniczona do 30 km/h.
Ponadto wygrodzone zostaną pasy do lewoskrętu z ul. Królowej Jadwigi w ul. Wierzbięcice oraz zamknięty będzie pas skrętu w prawo z ul. Królowej Jadwigi do skrzyżowania z ul. Niezłomnych. Ruch z ul. Niezłomnych, przy Izbie Rzemieślniczej, będzie możliwy tylko w prawo, w al. Niepodległości. Niedostępna będzie również odnoga ul. Królowej Jadwigi na tyłach Domu Żołnierza, prowadząca do al. Niepodległości.
Z kolei odcinek ul. Ratajczaka pomiędzy ul. Św. Marcin a Ogrodową zostanie wyłączony z ruchu, zachowany będzie tylko dojazd do posesji i obsługi służb. Na sąsiedniej ul. Taczaka prace nie będą prowadzone, ale w celu ograniczenia tranzytu będzie ona służyła jako dojazd do posesji i służb. Na czas prac w ciągu ul. Ogrodowej i ul. Powstańców Wielkopolskich występować będą zawężenia jezdni, ale w czasie trwania robót ulice te będą przejezdne.
Uwaga! Zalecane objazdy zaznaczone zostały na schematach dołączonych do tego komunikatu. Jeden z nich poświęcony został pieszym i rowerzystom.
Gdzie znaleźć informacje?
Informacje na temat inwestycji zamieszczane będą na specjalnej stronie internetowej www.tramwajnaratajczaka.pl. Znajdują się tam m.in. aktualności, informacje o organizacji ruchu i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jeżeli zainteresowane osoby nie znajdą tam pożądanych informacji, to na stronie można skorzystać z formularza kontaktowego, wysłać pytanie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwonić do przedstawicieli generalnego wykonawcy, spółki PIM lub Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta (numery telefonów znajdują się w zakładce "Dane do kontaktu"). Natomiast biuro budowy mieści się pod adresem ul. Św. Marcin 29.
Przed inwestycją odbyły się bezpośrednie, indywidualne spotkania informacyjne z zarządcami nieruchomości i przedstawicielami instytucji zlokalizowanych w rejonie rozpoczynających się robót. W instytucjach leżących w zasięgu inwestycji rozprowadzane są plakaty z najważniejszymi informacjami. Ponadto przeprowadzono kolportaż ulotek na terenie ul. Ratajczaka i pobliskich ulic.
Podział prac
Zakładany czas realizacji robót budowlanych to ok. dwa lata. Docelowo prace przeprowadzone zostaną na całym odcinku pomiędzy węzłem Wierzbięcice a ul. Św. Marcin, podzielono je na etapy w celu ograniczenia związanych z nimi utrudnień. W kolejnych krokach zmieni się więc także odcinek ul. Niezłomnych i ul. Ratajczaka do ul. Ogrodowej. Ruch tramwajowy na ul. Św. Marcin zostanie zachowany dzięki wcześniejszej przebudowie skrzyżowania z ul. Ratajczaka.
(źródło: poznan.pl)
Przeczytaj poprzedni artykuł!
WIELKA PARADA TRAMWAJÓW PRZEJEDZIE PRZEZ POZNAŃ
