NOWE POŁĄCZENIA KOLEJOWE W WIELKOPOLSCE
Zwiększy się dostęp do kolei w Wielkopolsce – mieszkańcy Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia, Śremu zyskają dogodny dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego pięć umów na projekty z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Inwestycje szacowane są na ok. 2,2 mld zł.
Podpisanie umów między PLK S.A. a samorządem woj. wielkopolskiego umożliwia ogłoszenie przetargów na określenie szczegółowego zakresu inwestycji. Dokumentacja jest niezbędna do rewitalizacji czterech linii i budowy nowej trasy kolejowej. Inwestycje, o łącznej długości ponad 200 km, zwiększą dostęp do kolei. Podróże będą bardzie konkurencyjne względem innych środków transportu. Szacunkowa wartość wszystkich projektów to ok. 2,2 mld zł.
Pociąg na trasie Konin Turek. Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a do Poznania linią Warszawa – Poznań ok. 2h 10 min. Na ok. 38 km trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.
Pociągi pasażerskie wrócą do Czarnkowa. Trasa, wykorzystywana od 30 lat w ruchu towarowym (linie nr 390 i 236), zostanie przystosowana do przewozów pasażerskich. Przebudowany na ok. 64 km odcinku tor pozwoli na przejazdy z prędkością 120 km/h. Linia zostanie połączona ze zmodernizowaną trasą Poznań – Piła. Pociągi dojadą z Czarnkowa do Poznania w ok. 1h 40 min. Dogodną obsługę podróżnych zapewnią odpowiednio przygotowane perony w: Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace obejmą też stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec.
Kolej dojedzie do Międzychodu. Niewykorzystywana od 1995 r. linia Szamotuły – Międzychód (linia nr 368) zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Trasa „włączy się" w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin.
Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).
Mieszkańcy Gostynia zyskają dostęp do pociągów na zrewitalizowanej trasie do Kąkolewa (linia nr 360). Podróż między Gostyniem a Poznaniem zajmie ok. 1h 50 min. Na ponad 20 km niewykorzystywanej od ponad 10 lat w ruchu pasażerskim trasie będzie nowy tor. Umożliwi to przejazdy z prędkością 120 km/h. Podróżni wsiądą do pociągów z przystanków w Gostyniu (Gostyń i Gostyń Zachód), Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie.
Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) na ok. 21 km trasie będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, szacowany jest na ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry.