PIKTOGRAMY UCZĄ KULTURY W MIEJSKIEJ KOMUNIKACJI
Spożywanie napojów (także tych alkoholowych), palenie papierosów i e-papierosów, wszechobecna głośna muzyka, jedzenie, a także nietrzymanie się uchwytów i poręczy to obrazy, które są obecne w komunikacji miejskiej niemal od zawsze. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu postanowiło powiedzieć tym zjawiskom zdecydowane „nie”.
Już niedługo na podłogach pojazdów poznańskiej komunikacji miejskiej powinniśmy ujrzeć piktogramy, które będą przypominały podróżnym, o tym w jaki sposób należy właściwie zachowywać się podróżując przez miasto. Akcja rozpoczęta przez MPK ma wprowadzić w poznańskiej komunikacji miejskiej właściwe standardy. Niektórym podróż do zakładu pracy, szkoły czy uczelni nie chce kojarzyć się z nieprzyjemnymi zapachami czy głośnymi dźwiękami. Pragną przejeżdżać przez Poznań każdego dnia w przyjemnej atmosferze.
Oryginalnie i dla pasażerów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu jest innowatorem tego typu rozwiązań w polskich pojazdach komunikacji miejskiej. Jak twierdzi Iwona Gajdzińska, rzeczniczka prasowa MPK Poznań. – Nie słyszałam o tym, by jakikolwiek inny miejski przewoźnik sięgnął po taki pomysł i zastosował go w swoich pojazdach.
Pytana o to czym się Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne inspirowało odpowiada. – Znaki graficzne w przestrzeni podłogi znajdują się w niektórych obiektach użyteczności publicznej. I to było dla nas inspiracją. Nasze znaki zakazu umieszczone w tym dość nietypowym miejscu mają przypominać o tym, że trzeba trzymać się pewnych zasad w środkach miejskiej komunikacji. Jeśli będziemy tych zasad przestrzegać, nie będziemy przeszkadzać innym.
Jak zapewnia wszystko to robione jest z myślą o to, aby atmosfera w czasie podróży komunikacją miejską przebiegała właściwie. – W sposób niekonwencjonalny przypominamy pasażerom o tym co to jest savoir-vivre. Dla niektórych różnego rodzaju apele o właściwe zachowanie okazują się być bezskutecznie. Pasażerowie nagminnie łamią pewne zasady stąd też podejmujemy takie a nie inne działania.
Fot. https://www.facebook.com/mpkpoznan
Perspektywa motorniczego i społecznika
Słowa motorniczego Piotra Żoka potwierdzają te przykre realia. – Niestety głośne rozmowy przez telefon, picie alkoholu i jedzenie jest w tramwaju zjawiskiem nagminnym. Wielu pasażerów nawet nie zastanawia się, że swoim zachowaniem przeszkadza innym.
Michał Kucharski ze Społecznej Inicjatywy Poznaniacy pochwala rozwiązania jakie zamierza wprowadzić MPK. – Uważam, że to dobry pomysł. To właściwy sposób, aby dotrzeć do świadomości pasażerów. Lepiej zauważamy i zapamiętujemy obrazy aniżeli tekst. Sadzę, że dodatkowo trzeba byłoby też uczulić na takie kwestie jak pomoc w radzeniu sobie z agresywnymi pasażerami czy też ustępowanie miejsca kobietom w ciąży.
Pomoże czy nie pomoże?
Pomysł jaki wprowadza Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jest z całą pewnością rozwiązaniem bardzo oryginalnym. Nie trudno też nie zgodzić się z tym, że kultura w publicznych środkach transportu pozostawia wiele do życzenia. Rodzi się też pytanie czy to rozwiązanie okaże się skuteczne i przyniesie zamierzone skutki. Odpowiedź na to pytanie powinniśmy poznać już niedługo.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
RADIO WRZEŚNIA W ETERZE!
