PRZYGOTOWANIA POZNAŃSKICH DRÓG DO ZIMY
Coraz niższe wartości temperatur sprzyjają myślom o nieuchronnie zbliżającej się zimie. Kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej w szczególności nurtuje pytanie o bezpieczeństwo na drogach. Sprawdziliśmy, jak w Poznaniu wyglądają wydatki na ten najtrudniejszy okres w roku.
Biuro Prasowe Urzędu Miasta informuje, że na sezon zimowy 2015- 2016, ZDM ma do rozdysponowania 24,2 mln zł. Inne jednostki otrzymują natomiast kwotę całościowo i same wyznaczają, ile z tego przeznaczą na kwestie zimowe.
ZDM środki wykorzystuje w stu procentach
Dorota Wesołowska, rzecznik poznańskiego ZDM podaje, że instytucja zawiera 6- miesięczne umowy, odrębnie na okres zimowy (od 16 października do 15 kwietnia) w zakresie zimowego oczyszczania, w tym odśnieżania i usuwania śliskości zimowej oraz odrębnie na okres letni (od 16 kwietnia do 15 października) w zakresie letniego oczyszczania. - Plan finansowy ZDM na 2015 rok przewiduje wydatki na zimowe oczyszczanie na poziomie 19,4 mln złotych, z tego na IV kwartał pozostało 4,7 mln. Dla porównania w roku 2014 była to kwota 20,1 mln, w 2013 roku - 25,2 mln, a podczas srogiej zimy w 2010 roku - 37,7 mln – informuje Wesołowska.
- Umowy na sezon zimowy 2015/ 2016 zostały zawarte na kwotę ogółem maksimum 24,2 mln. Jest to wartość zapewniająca krotność wyjazdów dot. odśnieżania i usuwania śliskości dla zimy średnio łagodnej. Umowy obejmują także oczyszczanie jezdni, chodników, dróg rowerowych, placów, kładek i przejść podziemnych, a także opróżnianie i konserwacje koszy ulicznych oraz uprzątanie zanieczyszczeń z poboczy i terenów zielonych, częściowo także wygrabianie opadłych liści – uzupełnia.
- Środki finansowe corocznie wykorzystujemy w stu procentach. Oczekiwania mieszkańców w zakresie standardów sprzątania ulic są znacznie większe, niż posiadane możliwości finansowe – podkreśla rzecznik ZDM.
MPK ma przygotowane awaryjne warianty kursowania komunikacji miejskiej
Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań informuje, iż stan pogotowia zimowego trwa od 1 listopada do 31 marca roku następnego. - Dniem gotowości technicznej i organizacyjnej jest już dzień Zmarłych, który dla miejskiej komunikacji jest właściwie najtrudniejszym dniem w roku – podkreśla.
- W ramach akcji Zima, nadzorujemy przystanki tramwajowe i pętle końcowe by były odśnieżone i bezpieczne w przypadkach gołoledzi. Zabezpieczamy przed mrozem układ sieci trakcyjnej, układy sterowania i zwrotnic, które są ogrzewane specjalnymi grzałkami żeby były sprawne – wymienia Gajdzińska.
- Dbamy o przejezdność tras tramwajowych i zawsze gdy to konieczne przecieramy linie tzn. odladzamy sieć podczas przejazdów technicznych, żeby umożliwić bezproblemowy przejazd tramwajów rejsowych. Dbamy by sprzęt do odśnieżania zajezdni i torowisk był w pełni sprawny. Mamy przygotowane awaryjne warianty kursowania komunikacji miejskiej – dodaje.
- Poddajemy stałej kontroli systemy grzewcze w pojazdach i w obiektach. Nie mamy wydzielonego budżetu na wszystkie te działania, tak jak np. ZDM. To są koszty bieżące utrzymania i eksploatacji – podsumowuje Iwona Gajdzińska.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
PAŹDZIERNIK W POZNANIU (16.10 - 18.10)
