CZY BĘDĄ SZYBCIEJ WYWOZIĆ BLOKUJĄCE RUCH SAMOCHODY?
Miasto Poznań (poprzez Zarząd Dróg Miejskich) co roku ogłasza postępowanie przetargowe na zadanie „Usługa w zakresie usuwania i przechowywania pojazdów na terenie Miasta Poznania”. Wygrany podmiot ma za zadanie odholowywać nieprawidłowo zaparkowane pojazdy. Radny Wierzbicki proponuje by miało to miejsce szybciej niż dotychczas.
W piśmie skierowanym do prezydenta Jaśkowiaka radny Tomasz Wierzbicki przedstawia dane w zakresie wstrzymań tramwajów, spowodowanych nieprawidłowo parkującymi samochodami. Na przestrzeni trzech ostatnich lat kształtują się one następująco.
Jak wynika z powyższych danych, tramwaje są wstrzymywane kilkadziesiąt razy do roku z powodu źle zaparkowanych samochodów. Warto zauważyć, że to są statystyki obejmujące tylko dłuższe wstrzymania – krótkich postojów 2-3 minutowych jest zdecydowanie więcej, dlatego skala zjawiska jest większa.
W związku z przygotowywaniem przez ZDM nowego przetargu na usługę wywozu samochodów radny PdM proponuje by specyfikacji przetargowej rozważyć następujace elementy:
- Dotychczas zakładane czasy dojazdu lawety na miejsce wynosiły po kilkadziesiąt minut. Dla wstrzymanego ruchu tramwajowego jest to zdecydowanie zbyt długi czas reakcji. Ponieważ większość wstrzymań tramwajów ma miejsce w obrębie centrum, czy jest możliwość znacznego skrócenia czasu dojazdu lawety w celu odholowania blokującego tramwaju do np. 10-15 minut? Wykonawca powinien trzymać jedną z lawet w obrębie centrum, co pozwoliłoby na szybkie usuwanie samochodów. W celu obniżenia kosztów, Miasto mogłoby wykonawcy udostępnić jeden ze swoich terenów, np. jeden z parkingów buforowych.
- Czy zgodnie z przepisami jest możliwe kursowanie po mieście lawety wraz ze strażnikiem miejskim, której zadaniem byłoby wywożenie napotkanych nieprawidłowo parkujących samochodów? Czy władze Poznania zamierzają skorzystać z takiego rozwiązania? Jest to rozwiązanie powszechnie stosowane w wielu europejskich miastach. Dodatkowo pod znakami postoju oraz zatrzymywania się (w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do blokowania tramwajów) można zamontować tabliczki T-24, informujące o możliwości odholowania samochodu.
- Parking, na które odholowywane są nieprawidłowo zaparkowane pojazdy, powinien znajdować się na terenie Miasta Poznania i zapewniać szybki dojazd tramwajem. W SIWZ powinien zostać zapisany warunek, że parking taki powinien być w odległości max. np. 500 metrów od dowolnego przystanku tramwajowego.
Co sądzicie o tych pomysłach?
Przeczytaj poprzedni artykuł!
ODDAJ KREW ZAMIAST KUPOWAĆ SERDUSZKA
