DWUKOŁOWY POZNAŃ
W stolicy Wielkopolski rowery można spotkać przy różnych okazjach – zarówno na rekreacyjnej przejażdżce jak i w drodze do szkoły, czy pracy. Nie zawsze jednak cykliści są na drogach bezpieczni.
Dużo poznaniaków decyduje się na porzucenie samochodu, który utknąć może w korku, na rzecz zdrowszego środka transportu, jakim jest rower. Jednak aby dotrzeć do pracy potrzebne są nie tylko dwa koła, ale także i bezpieczna trasa, którą możemy się poruszać. O to jakie zaplecze w Poznaniu mają cykliści, zapytaliśmy Kamilę Sapikowską z Poznańskiej Masy Krytycznej – Infrastruktura w Poznaniu jest umiarkowanie dobra – zabezpieczone są główne ciągi rowerowe: ul. Bukowska, Mieszka I i Jana Pawła II. Brakuje jednak trasy na ul. Grunwaldzkiej i Głogowskiej. Nie mamy także zbyt dużo rowerów miejskich – w Lublinie jest ich 400 a w Łodzi ma być 1000. Wszyscy czekamy zatem na rozbudowę systemu - mówi z nadzieją Sapikowska.
Pozytywnie o poznańskiej infrastrukturze i ścieżkach rowerowych wypowiada się Sylwia Wieczorek, wiceprezes Sekcji Rowerzystów Miejskich. Jednak także ona zauważa niedostatek kolarskich szlaków – Gdybym miała wskazać miejsce, w którym potrzebna jest nowa droga dla cyklistów, byłaby to trasa wzdłuż ul. Naramowickiej i Obornickiej. Jest tam tylko pobocze z piasku i nie ma nawet chodnika, a ludzie często dojeżdżają tamtędy choćby z Suchego Lasu. Oprócz budowy nowych dróg, należałoby też wyremontować stare, choćby ul. Hlonda. Są tam dziury i jej stan jest tragiczny. Z kolej sieć ścieżek rowerowych w Centrum jest dobrze rozbudowana - uzupełenia Wieczorek.
Za utrzymanie poznańskich tras rowerowych odpowiedzialny jest Zarząd Dróg Miejskich. O obecnym stanie tras opowiedziała nam Dorota Wesołowska, rzecznik prasowy ZDM – Otrzymaliśmy informacje o wykonaniu remontu na trasie rowerowej wzdłuż ul. Mieszka I i Brzechwy. Fundusze i pomysły na renowację wychodzą z Rad Osiedli. To one dają środki i wskazują najpilniejsze remonty. Tak też było z trasą przy ul. Brzechwy - dodaje.
Rowerowe projekty
W zeszłym roku do Budżetu Obywatelskiego trafił projekt „RoweLOVE Rataje”. Aktualnie jest on w trakcie realizacji. Zapytana o budowę nowych tras dla cyklistów rzeczniczka ZDM odpowiada: – W Poznaniu znajduje się 140km ścieżek rowerowych. My jedynie utrzymujemy drogi, a ich budową zajmują się Poznańskie Inwestycje Miejskie. To im został przekazany przetarg na budowę tras związanych z projektem „RoweLOVE” - dodaje rzeczniczka.
Tego typu inspiracji nie zabrakło również w tegorocznym Budżecie Obywatelskim; zgłoszony przez cyklistów projekt „Pod dobrym dachem” znajduje się na 11 pozycji projektów małych. – Rowerem jeżdżą chętnie dzieci i młodzież – zwłaszcza do szkoły. Parkingi dla tych pojazdów są wypełnione, stąd nasz pomysł na pomoc szkołom w bezpiecznym przechowywaniu jednośladów. Zgłosiliśmy projekt „Pod dobrym dachem”, który zakłada budowę zamykanych, zadaszonych wiat w celu przechowywania rowerów. Dzieci zostawiają jednoślady na długi czas i dobrze, by nie była to rozłąka na zawsze, i by mogły znaleźć pojazd tam, gdzie go zostawiły – śmieje się Kamila Sapikowska.
Jednak z pewnością utrata roweru wcale przyjemna nie jest. Warto więc, oprócz posiadania pojazdu, zainwestować także w dobry system zabezpieczający, by nikt nam nie mógł ukraść przyjemności z odbycia wyprawy na dwóch kółkach.
A jak wygląda w Poznaniu poruszanie się taksówką?
ZOSTAŃ NASZYM FANEM NA FACEBOOKU! BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z TWOJEGO MIASTA!
Przeczytaj poprzedni artykuł!
KASA ZA NAUKĘ
