Z. GÓRNY: PRZYSTANEK WIEDEŃSKI U ZBIEGU ULIC ŚW. MARCIN I RATAJCZAKA WPISYWAŁBY SIĘ W USPOKOJENIE RUCHU
W ramach przygotowywanego Projektu Centrum, zakładającego przebudowę tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu w ulicach św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa przewidziano stworzenie nowych przystanków tramwajowych, w tym przystanku przy skrzyżowaniu ulic Św. Marcin i Ratajczaka. Obecnie trwają prace projektowe, prowadzone przez Studio ADS, zwycięzce konkursu „Poznań- Centrum od nowa”.
W czerwcu Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wprowadzenie ograniczonej prędkości TEMPO 30 w centrum Poznania – ul. Św. Marcin oraz ul. 27 Grudnia – Plac Wolności. - Stało się wówczas jasne, że strefa powstanie na ulicach: Św. Marcin na odcinku od al. Niepodległości do al. Marcinkowskiego, Ratajczaka na odcinku od ulicy Ogrodowej do ul. 27 Grudnia oraz pl. Wolności. Zmiany jednak to nie tylko ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz wyłączenie sygnalizacji świetlnych. Realizowany projekt zakłada zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu, przeniesienie miejsc postojowych z chodników na jezdnię, wykonanie ścieżek rowerowych – zwraca uwagę radny Zbyszko Górny (PiS).
Ponadto na południowej nitce ulicy Św. Marcin mają powstać nowe miejsca postojowe i pojawić się parkomaty. - Po ukończeniu prac wszystkie skrzyżowania w strefie będą równorzędne. Dla mieszkańców Poznania niezrozumiałe jest, dlaczego w projekcie nie zaplanowano przystanku tramwajowego u zbiegu ulic Św. Marcin i Ratajczaka – dopytuje Z. Górny w interpelacji. - Przystanek wiedeński w tym miejscu dobrze wpisywałby się w uspokojenie ruchu. Przecież zniknie jeden pas ruchu i miejsce by było. Czy zyski z kilku dodatkowych miejsc postojowych są ważniejsze od dogodnego skomunikowania centrum Poznania? - dodaje.
Obecnie trwają prace projektowe
Zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski wyjaśnia, iż w ramach przygotowywanego Projektu Centrum, zakładającego przebudowę tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu w ulicach Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa – przewidziano stworzenie nowych przystanków tramwajowych, w tym przystanku przy skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i Ratajczaka. - Obecnie trwają prace projektowe, prowadzone przez Studio ADS, zwycięzce konkursu „Poznań – Centrum od nowa”. Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie przebudowa ul. Św. Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka – tłumaczy.
Zgodnie z harmonogramem realizacja powinna rozpocząć się w II połowie 2017 roku. W ramach zaplanowanych prac, zostanie utworzony dodatkowy przystanek tramwajowy na ul. Św. Marcin przy skrzyżowaniu Ratajczaka.
Koncepcja prac
Do odpowiedzi na interpelację prezydent Wiśniewski dołącza plansze oraz opis zwycięskiej koncepcji konkursowej na podstawie, której przygotowywany jest projekt wykonawczy. Ze szczegółami można zapoznać się TUTAJ.
Projekt skupia się na przywróceniu w mieście utraconej ciągłości kompozycji urbanistycznej, pozwalającej na wyzwolenie swobodnego ruchu pieszego ze zmiennością nastrojów oraz doznań wizualnych. Kompozycja urbanistyczna opiera się na wytworzeniu dwóch alei miejskich na osi wschód- zachód, podkreślonych wprowadzonymi szpalerami drzew wysokich. Są to ul. Św. Marcin oraz ul. 27 Grudnia, łącząca poprzez Most Teatralny Stare Miasto z północną częścią miasta oraz Jeżycami.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
ROWERZYŚCI, PIESI, SAMOCHODY - CZY KAPONIERA DOBRZE FUNKCJONUJE?
