CZY TUNEL NAD PERONAMI 4-6 ZOSTANIE POSZERZONY? PLK: OBECNIE PROWADZONE PRACE MAJĄ NA CELU PRZEDE WSZYSTKIM ZABEZPIECZENIE TUNELU PRZED ZALEWANIEM
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania skierowało list otwarty do Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Nowa sytuacja w kwestii przebudowy Poznania Głównego, to doskonała okazja, by przypomnieć ważne postulaty pasażerów – przekonują. Wśród nich jest poszerzenie tunelu pod peronami 4-6, budowa hali peronowej (zadaszenia) – również na peronach 4-6 i remont nawierzchni peronów 1-3.
Przedstawiciele Stowarzyszenia przyznają, iż obserwują działania inwestycyjne na terenie stacji Poznań Główny od początku prac modernizacyjnych, czyli 2011 roku, związanych z budową nowego obiektu nad peronami 1-3 oraz ich remontem. - W tym okresie wielokrotnie zgłaszaliśmy postulaty w ramach obywatelskiej akcji „Jaki Poznań Główny?” dotyczące poprawy warunków obsługi pasażerskiej na Poznaniu Głównym – piszą w liście otwartym.
- Obserwujemy również obecnie wykonywane prace modernizacyjne peronów 4-6. Cieszy nas fakt, iż na niedawno ukończonym peronie 4a pojawiła się nawierzchnia z płyt granitowych (wielokrotnie przez nas postulowana). Z ostateczną oceną prac poczekamy do ich całkowitego zakończenia – czytamy.
Przedstawiciele IdP zadają także kilka pytań odnośnie szczegółów modernizacji peronów 4-6. - Są one bardzo ważne, szczególnie teraz, w obliczu decyzji o podjęciu przez PKP S.A. Wysiłku przebudowy starego gmachu dworca głównego – uważają.
Czy jest szansa na poszerzenie tunelu?
Jedno z pytań brzmi: „czy w ramach przebudowy i wyburzenia tunelu pod peronami 4-6 tunel zostanie poszerzony do rozmiarów umożliwiających swobodniejszy przepływ pasażerów?” - Poszerzenie tunelu jest sprawą niezbędną dla poprawy jakości obsługi pasażerskiej na stacji Poznań Główny. Trwające obecnie prace to szansa na wyeliminowanie tego problemu „wąskiego gardła” w komunikacji między peronami, przystankiem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, Dworcem Zachodnim oraz starym głównym gmachem dworca, do którego zgodnie z planami PKP S.A. Powróci obsługa pasażerska – argumentuje IdP.
Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych informuje, iż w ramach obecnego projektu remontu strony zachodniej stacji Poznań Główny nie jest przewidziane poszerzenie tunelu. - Obecnie prowadzone prace mają na celu przede wszystkim zabezpieczenie tunelu przed zalewaniem – odpowiada.
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania uważa natomiast, że poszerzenie tunelu, oprócz budowy projektowanej kładki, jest niezbędne. - Obecnie w godzinach szczytu pasażerowie tłoczą się w niewygodnym przejściu, co również ma znaczenie ze względów bezpieczeństwa. Przypominamy, że poszerzenie tunelu oraz jego przedłużenie było jednym z głównych postulatów konsultacji społecznych organizowanych przez Stowarzyszenie w styczniu br. - przekonują przedstawiciele.
Zadaszenie peronów nr 4,5 i 6
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zleciły natomiast opracowanie koncepcji zadaszenia peronów nr 4,5 i 6 stacji wspólną halą peronową. - Z analizy możliwości technicznych i przestrzennych oraz uwzględniając wytyczne Miejskiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu, wynika iż hala musi z jednej strony zapewnić możliwość zachowania istniejących wiat na peronach 5 i 6, a z drugiej strony jej wysokość nie może przesłaniać widoków na historyczny układ przestrzenno- funkcjonalny dworca – przekonuje Wolny.
Przypomnijmy, że za 40 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują perony, tory i tunel po stronie zachodniej na stacji Poznań Główny. Pasażerowie korzystają już z przebudowanego peronu nr 4a, a wkrótce wsiądą do pociągu z kolejnej zmodernizowanej platformy.
Aktualnie prowadzone są prace przy peronie nr 4. - Wykonawca zdemontował starą nawierzchnię i tor. Rozebrano schody do tunelu. Prowadzone są intensywne roboty ziemne przy użyciu ciężkich maszyn. Wykonywana jest instalacja odwodnieniowa pod rozebranym peronem. Głęboka na 6 m studnia zapewni w czasie silnych opadów deszczu, pełne zabezpieczenie tunelu przed zalaniem – informuje Zbigniew Wolny. - Stawiane są też ścianki peronowe. Po remoncie z peronu nr 4 będzie można się dostać na peron 4b bez barier architektonicznych oraz przeszkód – dodaje.
Prace modernizacyjne zachodniej części stacji rozpoczęły się w drugiej połowie października zeszłego roku, a zakończą się pod koniec przyszłego roku. Po zakończeniu prac pasażerowie mają mieć do dyspozycji łącznie 10 odnowionych peronów.