WIELKOPOLSKIE SZKOŁY ZAANGAŻOWANE W PROMOCJĘ TRANSPLANTACJI
Transplantolodzy biją na alarm. Obecnie na nowe życie czeka 1707 osób, a wciąż brakuje dawców organów. We wtorek rozpoczęła się dziewiąta edycja kampanii Drugie życie. W promocję transplantacji zaangażują się wielkopolskie szkoły.
W sumie do akcji przystąpiły 32 szkoły ponadgimnazjalne z regionu. Inauguracja dziewiątej edycji kampanii społecznej Drugie życie odbyła się w Technikum Inżynierii Środowiska i Agrobiznesu w Poznaniu. Gościem był Piotr Borowy – absolwent tej placówki z 1990 roku, który od pół roku dializuje się w oczekiwaniu na nową nerkę. Na spotkaniu podziękował uczniom swojej dawnej szkoły za zaangażowanie w kampanię i wyraził nadzieję, że ich praca przyczyni się do zwiększenia liczby przeszczepów.
„To naprawdę budujące!”
Po konferencji uczniowie wspomnianej szkoły rozdali 1707 oświadczeń woli, których wypełnienie oznacza zgodę na oddanie narządów do transplantacji. Liczba ta nie była przypadkowa, bo właśnie tylu pacjentów czeka w kolejce po nowy organ. - To konkretni, prawdziwi ludzie, którzy balansują na granicy życia i śmierci. Byłam na ich miejscu i wiem, z jaką nadzieją czeka się na telefon, aby w słuchawce usłyszeć: jest dla pani nowy organ – podkreśla Renata Maternik, która od zmarłego dawcy otrzymała nowe serce. - To naprawdę budujące, że dla tych pacjentów – wszystkich razem i każdego z osobna, młodzież będzie promować transplantacje – dodaje.
Przez najbliższe kilka miesięcy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych będą wymyślać i przeprowadzać własne akcje promujące ideę świadomego dawstwa narządów. Od organizatorów akcji natomiast poza wiedzą teoretyczną otrzymają komplet materiałów promocyjnych. Wśród nich będą koszulki, banery, filmy edukacyjne, naklejki i broszury, a także – co najistotniejsze- oświadczenia woli.
Do września br. w naszym kraju przeszczepiono 723 nerki, podczas gdy na ten organ w kolejce nadal czeka ponad 1000 osób
- To już dziewiąta edycja kampanii. Mogłoby się wydawać, że w Wielkopolsce temat transplantacji jest już tak dobrze omówiony, że nie powinniśmy się martwić o świadomość społeczną i poziom wiedzy na ten temat, a w konsekwencji o los pacjentów czekających na przeszczepienie. Patrząc jednak na statystyki, trzeba powiedzieć sobie jasno: edukacja jest stale potrzebna – zaznacza dr hab. n. med. Maciej Głyda, Wojewódzki Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej i główny ekspert medyczny kampanii. - Nie można sobie odpuścić nawet na chwilę – przekonuje.
Potrzebę promowania idei transplantacji najdobitniej wskazują liczby. Statystyki prowadzone przez Poltransplant, Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne ds. Transplantacji w Polsce są wyraźnym sygnałem. Do września br. w naszym kraju przeszczepiono 723 nerki, podczas gdy na ten organ w kolejce nadal czeka ponad 1000 osób.
- To dla nas bardzo ważne, aby o idei transplantacji rozmawiać w różnych środowiskach. Z jednej strony jesteśmy dumni, że do kampanii zgłaszają się szkoły, które dobrze znamy z wcześniejszych edycji. One dają dowód na to, że promocja przeszczepiania narządów nie jest jednorazowym wydarzeniem, a ciągłą, regularną pracą z młodzieżą – podkreśla dr Teresa Dryl-Rydzyńska, dyrektor generalny Fresenius Medical Care Polska. Do akcji zgłosiło się więcej placówek niż miejsc przewidzianych regulaminem kampanii. O finałowej liście 32 szkół musiała zadecydować dogrywka.
Organizatorem akcji jest Fresenius Medical Care Polska. Kampania Drugie życie jest elementem rządowego programu „Partnerstwo dla Transplantacji” w Wielkopolsce.