MUZEUM KOMUNIKACJI NA MADALINIE?
3 lata temu zamknięto zajezdnię przy ulicy Madalińskiego. Ostatnio jest to przestrzeń wykorzystywana jako miejsce spędzania wolnego czasu przez społeczność Wildy. Pojawił się pomysł, aby na stałe zagościło w niej muzeum komunikacji.
Władze miasta już od dawna zapowiadały, że nie zamierzają sprzedawać terenu, na którym znajduje się była zajezdnia przy ul. Madalińskiego. Przyglądając się innym, podobnym obiektom w całej Europie władzom Poznania spodobało się rozwiązanie zastosowane w Wiedniu.
Przedstawiciele włodarzy miasta skontaktowali się z osobami, które w Wiedniu stworzyły Muzeum Komunikacji REMISE. Zaprojektowana przez dr Christana Rappa i architekta Gerharda Abela nowa ekspozycja została otwarta w Wiedniu we wrześniu 2014 roku i jest uznawane za jedno z najlepszych i najciekawszych tego typu muzeów w Europie.
Teraz wiedeńscy eksperci opracowali projekt dla Madaliny, który przedstawili radnym oraz zebranym na komisji społecznikom. Prace nad projektem zostały poprzedzone dokładnym zapoznaniem się z terenem i infrastrukturą byłej zajezdni pod kątem możliwych funkcji.
Dostrzegli na Wildzie potencjał wynikający z zaangażowania mieszkańców, którzy byliby w stanie wypełnić życiem to miejsce. Natomiast część muzealna również może liczyć na tradycje wynikające z historii miasta, jego cech związanych z gospodarnością, rozwojem gospodarczym na przestrzeni wielu pokoleń.
Projekt zakłada Madalinę jako współistniejące ze sobą muzeum i centrum kulturalno-społecznego. Powierzchnia przed zajezdnią miałaby pozostać niezabudowana, aby nadal pełnić funkcje otwarte, środowiskowe dla dzielnicy. Obok założono pomieszczenie wielofunkcyjne, które może być wykorzystywane na centrum multimedialne, prezentacje teatralne, imprezy taneczne.
Wśród pomysłów pojawił się również warsztat pokazowy, w którym można by oglądać jak naprawiane są zabytkowe pojazdy. Sam projekt muzealny, zlokalizowany w największej hali zajezdni, zakłada pokazanie historii komunikacji Poznania w XIX i XX wieku z historycznymi pojazdami i strefami tematycznymi. Część powierzchni ma zostać przeznaczona na wystawy czasowe, które ożywiają muzeum i przyciągają nowych zwiedzających. Istotne, aby pojazdy historyczne mogły opuszczać zajezdnię, kiedy wykorzystywane są na wycieczki, czy parady z okazji świąt.
Teraz miasto musi przejść od projektu do następnych działań. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie planu funkcjonalno - użytkowego, oszacowanie kosztów i pozyskiwanie finansowania zewnętrznego.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
FERIE W BRAMIE POZNANIA
