POZNAŃ BĘDZIE MIAŁ NAJWIĘKSZY PARK W POLSCE
To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w stolicy Wielkopolski. Na Park Rataje mieszkańcy czekają od wielu lat. Ma on być największym, wybudowanym po 1989 roku, parkiem w Polsce.
Park powstaje między osiedlami Bohaterów II Wojny Światowej, Polan, Rzeczypospolitej i Powstań Narodowych. W sumie zagospodarowanych zostanie ok. 16 hektarów. Na realizację zadania Miasto Poznań otrzymało dofinansowanie, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w wysokości prawie 13 mln zł. Do tej kwoty a miasto dołoży nieco ponad 8 mln zł.
Cały teren inwestycji został podzielony na obszary - strefy tematyczne:
obszar „A” – tzw. But 1 wzdłuż ul. Kruczej;
zagospodarowanie zielenią niską (trawniki, rabaty kwiatowe i łąki kwietne), średniowysoką (krzewy ozdobne) i wysoką (szpalery drzew wzdłuż ciągów pieszych), zieleń o charakterze izolacyjnym wzdłuż ul. Zamenhofa – bariera akustyczna i wizualna. W głębi na terenie zielonym projektuje się ścieżki piesze i drogę rowerową oraz miejsca z ławeczkami w różnych zakolach oraz pod pergolami w miejscu centralnym całego obszaru parku, w pobliżu kościoła NMP, powstanie plac z fontanną.
obszar „B” – tzw. But 2 w środku os. Jagiellońskiego;
zieleń izolacyjna od ul. Zamenhofa, w głębi – dwie strefy wypoczynku – zakątki ciszy z miejscami do siedzenia wśród rabat kwiatowych i pod pergolami, główne ciągi piesze i rowerowy są połączone w całościowy układ komunikacji pieszej i rowerowej.
obszar „C” – strefa od ul. Kruczej do ul. Wyzwolenia;
ścieżki piesze i droga rowerowa, miejsca wypoczynku, strefa aktywności rekreacyjnej z siłownią zewnętrzną położoną wśród drzew, zlokalizowane w pobliżu istniejącej szkoły.
obszar „D” – Aleja drzew pamięci;
rozbudowa istniejącego ciągu komunikacyjnego dwie równoległe ścieżki o szerokościach po 3,0m każda -piesza i rowerowa, oddzielone pasem zieleni o szerokości 1,0 m wzdłuż ścieżki pieszej -dwa zespoły rekreacyjnych placyków z ławeczkami, stolikami do szachów i gry w chińczyka oraz koszami na śmieci, istniejący szpaler drzew po obu stronach ścieżki będzie stanowił „aleję drzew pamięci”.
obszar „E” – ścieżka kolei średzkiej + obszar „G” – skansen Średzkiej Kolei Powiatowej;
skansen upamiętniający przebieg dawnych torów Średzkiej Kolei Powiatowej, elementy małej architektury o charakterze nawiązującej do architektury związanej z koleją i peronami, szyny zatopione w poziomie posadzki, odrestaurowane eksponaty kolei normalnotorowej w postaci parowozu z tendrem, wagonu restauracyjnego oraz lokomotywy wąskotorowej, stacje z miejscami do siedzenia wraz z tablicami informacyjnymi dotyczącymi historii kolei średzkiej, szlabany kolejowe, zapory, znaki kolejowe, tablice z nazwami stacji.
obszar „F” – rozbudowa istniejącego ciągu komunikacji pieszej;
istniejący ciąg pieszy o nawierzchni z kostki betonowej i szerokości 3m, wzdłuż zaprojektowana droga rowerowa.
obszar „H” – „Ogród zmysłów”;
strefa wypoczynkowa z ogrodami zapachowymi z ławkami, hamakami i leżakami miejskimi, stolikami do gry w szachy, strefa rekreacyjna – interaktywny plac zabaw, polana piknikowa, dydaktyczna ścieżka sensoryczna.
obszar „J” – terenowy park rowerowy;
wśród istniejącego drzewostanu – trasa terenowa dla rowerów krosowych pomiędzy drzewami z torem przeszkód.
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu to lato 2018.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
SPEKTAKULARNE ZAWODY JUŻ DZIŚ W POZNANIU. DLACZEGO WARTO SIĘ WYBRAĆ? SAM ZOBACZ! [WIDEO]
