WIELKOPOLSKIE MIASTA BEZ SZPECĄCYCH REKLAM?
Ogromne, kolorowe i często kiczowate- reklamy. Często niszczą one krajobraz miast. Teraz być może się to zmieni.
Wojewoda Zbigniew Hoffmann apeluje, by wielkopolskie samorządy częściej zwracały uwagę na krajobraz swoich miast i wsi oraz podejmowały w tej sprawie kroki prawne. „Piękno wielkopolskich miast często jest zakryte przez niezbyt estetyczne formy reklamowe”- informuje rzecznik wojewody.
We wrześniu 2015 r. weszła w życie ustawa zmieniająca wiele przepisów, w tym ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu. Na podstawie nowych przepisów samorządy gminne uzyskały kompetencje do wprowadzenia uchwały w sprawie lokalizacji reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń.
Co zmienia ustawa krajobrazowa? Wprowadza do innych aktów prawnych szereg definicji, m.in.: reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazów kulturowych i priorytetowych. Samorządy mogą skorzystać z nowych instrumentów, których celem jest wpływ na jakość przestrzeni publicznych. Rady gmin będą określać zasady i warunki umieszczania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Z kolei na wyznaczonych obszarach będzie można wprowadzać np. zakazy lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych i zarządzić wymóg dostosowania stanu istniejącego do założeń uchwały. Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował nawet specjalny popularyzatorski film pt. „Krajobraz mojego miasta”.
Wojewoda Zbigniew Hoffmann zwraca uwagę na działania podjęte przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, którego celem jest promocja zmian polityki dotyczącej przestrzeni publicznej przez samorządy. – Zwracam się z apelem do samorządów, by zapoznały się z ustawą krajobrazową, podjęły prace nad uchwałami reklamowymi czy rozważyły stworzenie tzw. parków krajobrazowych – dodaje Hoffmann.
Więcej informacji na temat można uzyskać, korzystając ze strony http://krajobrazmojegomiasta.pl/
Przeczytaj poprzedni artykuł!
NOWE BUSPASY? TRWAJĄ KONSULTACJE SPOŁECZNE.
