JACEK JAŚKOWIAK ZACHĘCA DO KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ: „NAPRAWDĘ WARTO SIĘ PRZESIĄŚĆ”
Poznań zachęca do zmiany myślenia na temat sposobów poruszania się po mieście. Akcję aktywnie wspierał również prezydent Jacek Jaśkowiak.
„Do jeżdżenia tramwajami i autobusami przekonują przede wszystkim konkretne działania: inwestycje w nowoczesne pojazdy i infrastrukturę. Naprawdę warto się przesiąść, gdy jazda samochodem nie jest koniecznością”- napisał na swoim Facebooku prezydent Poznania.
Czy trzeba przekonywać?
Władze Poznania wskazują na bardzo dużą liczbę samochodów, które każdego dnia wyjeżdżają na ulice miasta. Wg statystyk liczba samochodów osobowych w Poznaniu jest dwukrotnie wyższa niż miasto jest w stanie pomieścić. Co oczywiście odczuwamy wszyscy stojąc w coraz większych korkach.
Kampania „Przesiądź się” ma zachęcić mieszkańców Poznania do zmiany sposobu myślenia o podróżowaniu po mieście, do zastanowienia się - zanim wsiądą do samochodu - czy faktycznie muszą nim jechać?
- Ja się już przesiadłem, moi najbliżsi współpracownicy również. Odkorkowanie poznańskich ulic to klucz do przywrócenia równowagi komunikacyjnej w mieście- mówi Jacek Jaśkowiak.
Poznań korkami stoi
Według tegorocznego rankingu przygotowanego przez firmę TomTom, Poznań jest na 69. miejscu wśród najbardziej zakorkowanych miast świata. Według raportu tej samej firmy wśród polskich miast, Poznań uplasował się na 6. miejscu. Gorzej niż w stolicy Wielkopolski jeździ się w Łodzi, Lublinie, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu.
Kampania „Przesiądź się”
Celem kampanii jest promowanie łączenia środków transportu, przesiadania się, szukania alternatywy dla samochodu, jako sposobu przemieszczania się po mieście. Ma ona pomóc w zmianie niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i zmobilizować do wyboru ekologicznych, prostszych i tańszych sposobów przemieszczania się: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, korzystania z komunikacji miejskiej czy car-poolingu.
Pierwszą oznaką tej kampanii, promującej zrównoważony transport, były plakaty i naklejki z kolorowymi trasami, zegarem, sercem oraz uśmiechniętym emotikonem, które pojawiły w miejskich tramwajach i autobusach. Symbol zegara przypomina, że odpowiedni dobór tras i środków transportu pozwala skrócić czas podróży. Symbol serca podpowiada, że wybór transportu publicznego jest bardziej przyjazny zdrowiu niż stanie w ulicznych korkach.
Uśmiechnięty emotikon na materiałach promocyjnych ilustruje jeszcze jedną wartość, podkreślaną przez organizatorów kampanii: życzliwość wśród wszystkich użytkowników ruchu. Podkreśla potrzebę wzajemnego szacunku i zrozumienia na drodze, bez względu na wybór środka transportu.
Czy kampania odniesie sukces?
Przekonamy się o tym na własnej skórze. A wyznacznikiem będą kolejne miesiące i czas, jaki przyjdzie nam spędzać w korkach.