STREFA 30 KM/H NA TERENIE CAŁYCH JEŻYC?
Zgodnie z zapowiedziami dziś rozpoczynamy konsultacje społeczne koncepcji pn. Wielowariantowa koncepcja zmiany organizacji ruchu na osiedlu Jeżycach. Koncepcja powstała w celu zwiększenia bezpieczeństwa, zmniejszenia hałasu, a także ograniczenia lub wyeliminowanie tranzytowych przejazdów przez tę część miasta.
Ograniczenie ruchu tranzytowego, zmiany relacji na skrzyżowaniach i kierunków jazdy oraz wyłączenia sygnalizacji świetlnej to tylko część propozycji, które znalazły się w koncepcji nowej organizacji ruchu na Jeżycach. Z uwagi na zakres i złożoność przedsięwzięcia konsultacje społeczne tego projektu podzielone będą na dwa etapy. Pierwszy, rozpoczyna się dziś. Będziemy w nim opiniować rozwiązania sieciowe, czyli ogólną organizację ruchu na terenie osiedla. Prezentujemy dwa warianty zmian, z których pierwszy przewiduje ograniczenie ruchu tranzytowego, a drugi jego całkowite uniemożliwienie.
Przygotowanie koncepcji poprzedziły badania diagnostyczne: m.in. zostały wskazane istniejące możliwości przejazdów tranzytowych przez osiedle, przeanalizowano matematyczny model ruchu pojazdów odwzorowujący wielkości natężenia na ulicach osiedla. Na tej podstawie powstały dwie koncepcje organizacji ruchu w obszarze Jeżyc - informuje ZDM Poznań.
W pierwszym z wariantów przejazdy tranzytowe, czyli takie, które zaczynają się i kończą poza terenem Jeżyc zostaną utrudnione – wymagać będą pokonania dłuższej i bardziej skomplikowanej drogi, co ma skłonić kierowców do poruszania się ulicami układu podstawowego tj. ulicami: Roosevelta, Bukowską, Przybyszewskiego, Żeromskiego.
Propozycje w wariancie 1 obejmują w szczególności:
1. Ograniczenie prędkości do 30km/h na terenie całego osiedla Jeżyce.
2. Budowę przedłużenia ul. Prusa do ul. Zwierzynieckiej – jest to konsekwencja działań związanych z Inwestycją mieszkaniową w tym rejonie. Połączenie to pozwoli w prosty sposób wyprowadzić ruch z rejonu ul. Prusa.
3. Budowę ul. Wawrzyńca od ul. Żeromskiego do ul. Kościelnej – przedłużenie to jest związane z obsługą terenów w kwartale ulic Dąbrowskiego, Kościelna, Żeromskiego i Wawrzyńca.
4. Przerwanie ciągłości ul. Dąbrowskiego na wysokości rynku Jeżyckiego – uniemożliwi ruch tranzytowy prowadzony wzdłuż ul. Dąbrowskiego zarówno ze wschodu na zachód jak i z zachodu na wschód
5. Odwrócenie kierunku ruchu na ul. Poznańskiej, ul. Jeżyckiej i ul. Wąskiej – układ prawoskrętny wewnątrz kwartału Kościelna, Dąbrowskiego Roosevelta poprawi obsługę podobszaru.
6. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Mickiewicza pomiędzy ul. Dąbrowskiego a Zwierzyniecką – celem jest ograniczenie wjazdu kierowców omijających zatłoczoną ul. Roosevelta.
7. Odwrócenie kierunku ruchu na odcinku ul. Sienkiewicza pomiędzy ul. Reja a placem Asnyka – ma powodować utrudnienie ruchu tranzytowego prowadzonego od ul. Kraszewskiego w kierunku ulic Mickiewicza i Roosevelta w kierunku zachodnim oraz od ul. Przybyszewskiego w kierunku wschodnim.
8. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Polnej od ul. Galla Anonima do ul. Jackowskiego – celem jest przecięcie ruchu tranzytowego z kierunku ul. Kościelnej i Poznańskiej w kierunku ul. Bukowskiej
9. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Długosza od ul. Szamarzewskiego do ul. Jackowskiego - odwrócenie kierunku ruchu na fragmencie ulicy ma powodować utrudnienie ruchu tranzytowego prowadzonego od ul. Bukowskiej w kierunku ul. Szamarzewskiego i ul. Przybyszewskiego
10. Umożliwienie ruchu dwukierunkowego na ul. Gajowej od ul. Sienkiewicza do ul. Zwierzynieckiej – obecna organizacji ruchu jest organizacją czasową wprowadzoną w podczas budowy osiedla mieszkaniowego w tym rejonie. Propozycja wskazuje możliwość pozostawienie tego rozwiązania.
11. Wyłączenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ul. Polnej z ulicami Szamarzewskiego i Jackowskiego wraz z budową skrzyżowań wyniesionych.
Wariant 2
Propozycje zawarte w wariancie nr 2 dzielą Jeżyce na cztery tak zwane „kieszenie”, czyli obszary rozdzielone torowiskami tramwajowymi na ul. Dąbrowskiego i Kraszewskiego oraz ulicą Kościelną. W tym wariancie możliwy będzie jedynie dojazd do miejsc zlokalizowanych na terenie Jeżyc z ulic układu podstawowego; przejazd pomiędzy „kieszeniami” nie będzie możliwy, co całkowicie wykluczy ruch tranzytowy na terenie osiedla.
Zmiany proponowane w wariancie 2 obejmują w szczególności:
1. Ograniczenie prędkości do 30km/h na terenie całego osiedla Jeżyce.
2. Budowę przedłużenia ul. Prusa do ul. Zwierzynieckiej – jest to konsekwencja działań związanych z Inwestycją mieszkaniową w tym rejonie. Połączenie to pozwoli w prosty sposób wyprowadzić ruch z rejonu ul. Prusa.
3. Przerwanie ciągłości ul. Dąbrowskiego na wysokości rynku Jeżyckiego – uniemożliwia ruch tranzytowy prowadzony wzdłuż ul. Dąbrowskiego zarówno ze wschodu na zachód jak i z zachodu na wschód.
4 Odwrócenie kierunku ruchu na ul. Poznańskiej, ul. Jeżyckiej i ul. Wąskiej – układ prawoskrętny wewnątrz kwartału Kościelna, Dąbrowskiego Roosevelta poprawi obsługę podobszaru.
5 Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Mickiewicza pomiędzy ul. Dąbrowskiego, a Zwierzyniecką – celem jest ograniczenie omijania zatorów na ul. Roosevelta.
6 Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ul. Gajowej od ul. Sienkiewicza do ul. Zwierzynieckiej – obecna organizacji ruchu jest organizacją czasową wprowadzoną podczas budowy osiedla mieszkaniowego w tym rejonie. Propozycja wskazuje możliwość pozostawienie tego rozwiązania.
7 Wyłączenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ul. Polnej z ul. Szamarzewskiego i ul. Jackowskiego wraz z budową skrzyżowań wyniesionych.
8 Uniemożliwienie przejazdu pomiędzy „kieszeniami” wyznaczonymi przez torowiska tramwajowe na ul. Dąbrowskiego i ul. Kraszewskiego oraz ul. Kościelną – działanie to ma na celu wyłączenie wszystkich możliwych tranzytów pomiędzy rejonami.
9 Uruchomienie lewoskrętu z ul. Roosevelta w ul. Poznańską - aby poprawić dostępność kwartału znajdującego się pomiędzy ulicami Roosevelta, Dąbrowskiego, Kościelna do układu podstawowego zaproponowano umożliwienie lewoskrętu z Roosevelta w ul. Poznańską.
10 Likwidacja lewoskrętu z ul. Roosevelta w ul. Dąbrowskiego (pozostawiona możliwość zawracania) – poprawy sprawności funkcjonowania skrzyżowania jak i obsługi parkingu pod ul. Roosevelta zaproponowano zamianę lewoskrętu na pas który umożliwia tylko ruch nawracający.
11 Uruchomienie lewoskrętu z ul. Dąbrowskiego w ul. Przybyszewskiego – zaproponowano w związku z brakiem możliwości włączenia się do układu podstawowego za pośrednictwem ul. Polnej.
Poniżej załączamy materiały graficzne prezentujące opisane zmiany organizacji ruchu na osiedlu Jeżyce.
Konsultacje społeczne potrwają od 13 października do 3 grudnia 2017 roku. Są podzielone na dwa etapy:
• etap I trwa od 13 do 27 października 2017 r. Dotyczy koncepcji sieciowej, prezentującej ogólną organizację ruchu na osiedlu (m. in. kierunki ruchu na poszczególnych odcinkach ulic, relacji na skrzyżowaniach);
• etap II będzie trwał od 20 listopada do 3 grudnia 2017 r. Będzie dotyczył koncepcji szczegółowej organizacji ruchu na osiedlu prezentującej lokalizację pasów ruchu, miejsc parkingowych, małej architektury i zieleni.
Szczegóły: http://www.zdm.poznan.pl/projekty-drogowe.php?site=view&id=116