TRAMWAJ NA PLEWISKA SZYBCIEJ?
Tego chce Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania. I przedstawia koncpecję, która mogłaby być zrealizowana.
Rozwiązanie ma być wzorowane na jednym z miast we Francji. Do Plewisk z Junikowa miałby być wytyczony jeden tor tramwajowy. Czy to możliwe? - Naszym zdaniem – tak - pisze na swojej stronie IdP - tym bardziej że przy samych torach kolejowych (obok projektowanego tunelu) planowana jest tradycyjna, pełnowymiarowa pętla, czego potwierdzenie otrzymaliśmy w przytoczonym piśmie od Prezydenta Wudarskiego. Przy założeniu, że taka pętla miałaby np. 3 tory postojowe, z punktu widzenia organizacyjnego (przerwy dla motorniczych, postoje rezerwowych wozów) taka trasa nie różniłaby się niczym od pozostałych – może poza sygnalizacją zezwalającą na wjazd na szlak. Sygnalizacja byłaby jednak częściowo sprzężona ze skrzyżowaniem z ul. Malwową (tak, by tramwaj przejeżdżał odcinek jednotorowy bez zatrzymania) – dla pasażera odczuwalnie byłoby to oczekiwanie krótsze niż postój w tramwaju na światłach np. na Rondzie Kaponiera czy ul. Kórnickiej.
Jak zaznacza stowarzyszenie - Koniecznym założeniem jest to, żeby tor między Junikowem a Plewiskami był wydzielony, z bezwzględnym priorytetem na skrzyżowaniach. Przy przejeździe trwającym do 70 sekund, na trasie do Plewisk mogłyby bez problemu kursować dwie linie tramwajowe co 10 minut. Tym samym można by zrezygnować z eksploatacji pętli Budziszyńska – tramwaje dojeżdżałyby co najmniej do Junikowa, a część z nich dalej – do Plewisk.
Z CAŁĄ KOCEPCJĄ STOWARZYSZENIA ZAPOZNACIE SIĘ NA ICH STRONIE INTERNETOWEJ. Poniżej główne założenia:
- najmniej inwazyjne (w kwestiach własnościowych) rozwiązanie z wydzielonym torowiskiem: bez wyburzeń, odcinkowo możliwa konieczność wykupu wąskiego pasa terenu, istnieje jednak możliwość zmieszczenia się w istniejącym pasie drogowym w zamian za miejscowe przewężenia chodników – celem jest jak najszybsze ukończenie samej linii tramwajowej, w miarę możliwości niewiele później niż samego wiaduktu kolejowego;
- wydzielone torowisko i całkowity priorytet dla tramwaju na nowym odcinku: tramwaj po otrzymaniu sygnału wyjazdu z pętli Junikowo ma zarezerwowany przejazd odcinkiem jednotorowym i jednocześnie „utorowaną” drogę przez skrzyżowanie z ul. Malwową; w kierunku przeciwnym działałaby detekcja (jak na wielu skrzyżowaniach obecnie);
- przejazd jednotorowego odcinka nie powinien trwać dłużej niż 60-70 sekund;
- rozwiązanie rozwojowe: możliwość dobudowy drogi rowerowej, szerszego chodnika lub drugiego toru w ewentualnym drugim etapie – w zależności od możliwości terenowych, bez ingerencji w już funkcjonującą część układu;
- reorganizacja linii tramwajowych na ul. Grunwaldzkiej, zmniejszenie wykorzystania pętli przy ul. Budziszyńskiej;
- w miarę możliwości niewielka ingerencja w istniejącą pętlę Junikowo i układ drogowy wokół niej;
- pełnowymiarowa pętla “Plewiska” (umożliwiająca postój wagonów awaryjnych i przerwy dla motorniczych) z dogodnymi dojściami do nowego tunelu pod torami kolejowymi oraz do peronów kolejowych