MNIEJ WRAKÓW NA ULICACH POZNANIA
Przez niecałe 3 lata wywieziono w Poznaniu 2157 wraków aut, a tylko w tym roku Straż Miejska interweniowała skutecznie przy prawie 1000 porzuconych samochodów. Dzięki temu zwalniają się miejsca do parkowania.
W 2015 roku z poznańskich dróg usuniętych zostało 661 pojazdów. W następnym roku liczba ta była porównywalna - 652. Tylko przez dziesięć miesięcy tego roku usunięto już 844 pojazdy, których stan wskazywał, że nie są one używane. Z tej liczby 196 pojazdów usunięto na podstawie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym, natomiast pozostałe 648 w wyniku czynności prowadzonych przez strażników wobec właścicieli.
Poznańska Straż Miejska w swoich statystykach dzieli interwencje pomiędzy poszczególne referaty. Najmniej, bo zaledwie pięć razy straż musiała reagować w centrum, czyli referacie Stare Miasto. Najwięcej z kolei, bo 243 razy usunięto pojazdy na terenie referatu Północ obejmującego Winogrady, Piątkowo, Naramowice i Morasko.
Dzięki temu, że porzucone samochody znikają z poznańskich ulic, zyskają kierowcy i piesi. Ci pierwsi, bo zwalniają się miejsca do parkowania, a drudzy, ponieważ nie są blokowane chodniki. Przez usuwanie wraków poprawia się również estetyka miasta.
Poznań, jak większość polskich miast, ma problem ze zdezelowanymi i opuszczonymi autami na ulicach, parkingach, osiedlowych uliczkach i trawnikach. Zajmują one miejsca parkingowe, ale przede wszystkim szpecą otoczenie, a w wielu przypadkach stanowią zagrożenie dla ludzi i środowiska.
Problem z wrakami to skomplikowana sprawa obwarowana licznymi przepisami. Od obowiązków właściciela pojazdu, poprzez odpowiedzialność prawną z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz zagrożeń dla środowiska, aż po możliwości stosowania przepisów prawa o ruchu drogowym i zasady recyklingu pojazdów nieużywanych. Przepisy cytowanej ustawy odnoszą się tylko i wyłącznie do drogi. Jeżeli pojazd stoi poza drogą, to wszelkie przepisy prawa o ruchu drogowym nie mają zastosowania.
Patrol podczas rutynowych działań lub po zgłoszeniu interwencji przez mieszkańca udaje się we wskazane miejsce. W oparciu o przepisy prawa o ruchu drogowym funkcjonariusz podejmuje czynności służbowe, odpowiednio kwalifikuje czyn i ocenia sytuację.
Sytuacje się zmienia w przypadku, gdy stan pozostawionego pojazdu wskazuje na to, że nie jest używany i należy na podstawie tablic rejestracyjnych, winiety lub wywiadu środowiskowego ustalić dane osobowe właściciela pojazdu i powiadomić listownie o stanie faktycznym pojazdu. Należy określić jednocześnie termin po upływie, którego pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela. Po upływie wskazanego czasu należy zadysponować pojazd do wywozu wypełniając dyspozycję usunięcia pojazdu oraz wykonując dokumentację zdjęciową. Taką dyspozycję na podstawie art. 50a PoRD może wydać strażnik miejski oraz policjant.
Urzędnicy mają pół roku na to, ażeby dotrzeć do prawowitych właścicieli, obciążyć ich kosztami postępowania lub podjąć decyzję o dalszych losach samochodów. Koszty postępowania, czyli całość opłat związanych z usunięciem pojazdu, wynosi obecnie 40,59 zł. Niestety wraki najczęściej trafiają do stacji demontażu, gdzie poddawane są recyklingowi. Koszty pokrywa wtedy miasto, gmina.
Porzucony pojazd można zgłosić do straży miejskiej poprzez formularz dostępny na stronie internetowej straży miejskiej, telefonicznie: 986 (czynny całą dobę) oraz e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
(źródło: poznan.pl)