PRZEBUDOWA LUTYCKIEJ I SOLIDARNOŚCI. JAK BĘDZIE WYGLĄDAĆ?
Ruszyły konsultacje społeczne przebudowy ul. Lutyckiej w ciągu drogi krajowej 92. W jej ramach mają powstać m.in. wiadukt nad linią kolejową Poznań - Piła, węzły Podolany i Koszalińska oraz przedłużona al. Solidarności. To inwestycja o strategicznym znaczeniu nie tylko dla mieszkańców osiedli w północno-zachodniej części Poznania, ale całego miasta i aglomeracji poznańskiej.
Docelowo ul. Lutycka ma być drogą dwujezdniową, posiadającą po dwa pasy w każdym kierunku, z poszerzeniami w okolicy skrzyżowań oraz projektowanych węzłów. Jej przebudowę, ze względu na możliwości finansowe Miasta, podzielono na trzy etapy realizacyjne.
Inwestycja w etapach
Pierwszy etap zakłada m.in. powstanie nie tylko wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 354 z Poznania do Piły, lecz również bezkolizyjny przejazd ul. Lutycką nad ul. Podolańską i Szczawnicką, przedłużenie al. Solidarności do ul. Lutyckiej, a także budowę węzła Podolany - ronda na którym zbiegać będą się ul. Lutycka, Jasielska i al. Solidarności. Po zakończeniu realizacji tego etapu Lutycka ma być drogą klasy GP, czyli drogą przyspieszonego ruchu, z poboczami, chodnikami i ścieżką rowerową.
- Z przeprowadzonej analizy ruchu wynika, że zasadnicza poprawa warunków ruchu w tym rejonie miasta nastąpi już w wyniku realizacji pierwszego etapu inwestycji - budowy wiaduktu nad linią kolejową i przedłużenia al. Solidarności do ul. Lutyckiej - mówi Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
Etap drugi przewiduje kompleksową przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Koszalińskiej. Stary wiadukt ma zostać rozebrany, a w jego miejsce ma powstać nowy.
- Funkcjonalność obecnego wiaduktu jest ograniczona. Zadaniem nowego będzie ułatwienie wyjazdu ze Strzeszyna - tłumaczy dyrektor Ciesielski i dodaje, że pierwsze dwa etapy inwestycji zakładają, że przebudowana droga będzie jednojezdniowa, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, poszerzona w obrębie skrzyżowań i węzłów.
- Jeśli w przyszłości ruch w tej okolicy znacząco wzrośnie mamy zaplanowany etap trzeci, polegający na rozbudowie drogi do dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Etapy pierwszy i drugi są tak zaplanowane, że pozwolą na dobudowanie drogi - wyjaśnia zastępca dyrektora ZDM.
Koszty i finansowanie:
Koszty realizacji pierwszego etapu oszacowano wstępnie na 78 mln zł brutto. Etap drugi pochłonąć ma 63 mln zł, zaś etap trzeci - niemal 79 mln zł brutto.
W przyjętej przez Radę Miasta, tuż przed świętami, wieloletniej prognozie finansowej na tę inwestycję zarezerwowano niemal 36,5 mln zł.
- Miasto będzie starało się o jej dofinansowanie ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego uzyskało już ponad 121 mln zł na przebudowę ul. Bałtyckiej, mostu Lecha oraz budowę węzła Naramowicka. Możliwe jest dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Oprócz tego będzie zabiegać o dotacje z budżetu państwa w ramach tzw. Rezerwy Subwencji Ogólnej. Z tego źródła Poznań otrzymał m.in. ok. 46 mln zł na przebudowę estakady katowickiej. Dotacja z tego źródła nie może przekroczyć połowy nakładów ponoszonych na daną inwestycję w danym roku - wyjaśnia dyrektor Ciesielski.
Terminy dla pierwszego etapu:
Rozpoczęte właśnie konsultacje społeczne dotyczą pierwszego etapu inwestycji. W ich ramach 10 stycznia o godzinie 17:00, w Szkole Podstawowej nr 1 przy ul. Hezjoda 15 odbędzie się spotkanie z mieszkańcami osiedli Strzeszyn, Podolany i Sołacz.
Uwagi do przedstawionej koncepcji można przesyłać do Zarządu Dróg Miejskich do 19 stycznia 2018 roku pocztą elektroniczną, wysyłając email na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., pocztą tradycyjną lub dostarczając pismo z uwagami osobiście do siedziby ZDM przy ul. Wilczak 17 w Poznaniu.
Szczegóły można znaleźć na stronie ZDM w zakładce Projekty drogowe.
Po zakończeniu konsultacji społecznych, na przełomie marca i kwietnia zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie planu funkcjonalno-użytkowego inwestycji. W drugim kwartale 2019 roku ma ruszyć przetarg na roboty budowlane. Same prace mają rozpocząć się w trzecim kwartale 2019 roku i zakończyć jesienią 2021 roku.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
DARMOWA ŁAŹNIA? „WIDOK NAGICH BEZDOMNYCH W FONTANNACH NIE JEST PRZYJEMNY”
