W CENTRUM POWSTANIE KOLEJNE BEZPIECZNE PRZEJŚCIE?
Od połowy maja mieszkańcy Poznania mogą korzystać z nowego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Panny Marii, Wieżowej i kard. Wyszyńskiego. Zadbano o komfort pieszych - obniżono krawężniki, dobudowano brakujące odcinki chodników oraz wyremontowano przebiegające w tym miejscu torowisko.
O przeniesieniu wyłączonego z ruchu przejścia z ul. Estkowskiego zdecydowały względy bezpieczeństwa. Rozważane jest także stworzenie nowego przejścia przez ul. Estkowskiego, w rejonie ul. Szyperskiej.
Niebezpieczne przejście dla pieszych było zlokalizowane przy ulicy Estkowskiego (na wysokości ul. Chwaliszewo). Zmiany żądała policja, argumentując, że w miejscu tym dochodzi do zbyt wielu wypadków. Na niebezpieczne sytuacje zwracali uwagę również motorniczowie MPK. Miejski Inżynier Ruchu, po analizach Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, nie miał innego wyjścia, jak podjąć decyzję o przeniesieniu.
Przejście, stwarzające zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego, znajdowało się na łuku drogi. Chcąc przedostać się na drugą stronę ulicy, piesi musieli pokonać wyniesione torowisko bez azyli. Było to szczególnie kłopotliwe oraz niebezpieczne dla rodziców z małymi dziećmi i osób niepełnosprawnych, prowadzących rower lub wózek.
Zanim podjęto decyzję o przeniesieniu przejścia, analizowano różne możliwości poprawy sytuacji. Zamontowano czujniki ruchu i światło ostrzegające kierowców, że do przejścia zbliża się pieszy oraz poprawiające ich widoczność. Rozważano również wyposażenie przejścia w sygnalizację świetlną. Nie było to jednak możliwe, z uwagi na jego niezgodną z przepisami lokalizację - na łuku drogi. Sygnalizacja wiązałaby się z koniecznością znaczącej przebudowy jezdni, torowiska i chodników. Inwestycja byłaby więc bardzo kosztowna, a jej realizacja mogłaby spowodować dodatkowe utrudnienia, szczególnie dla transportu publicznego.
Dlatego, aby umożliwić poznaniakom i turystom bezpieczne przechodzenie w rejonie mostu Chrobrego, w maju tego roku wyznaczono nowe przejście przy skrzyżowaniu z ul. Wieżową, Panny Marii i kard. Wyszyńskiego. Aby piesi mogli wygodnie przejść przez ulice obniżono krawężniki i dobudowano brakujące odcinki chodników, a MPK wyremontowało przebiegające w tym miejscu torowisko. Ponadto, przejście zostało wyposażone w elementy aktywne, poprawiające bezpieczeństwo (światło i czujniki ruchu). Zastosowane rozwiązanie umożliwia przemieszczania się pieszych z centrum miasta w rejon Katedry, bez konieczności korzystania z tunelu, który po stronie Katedry nie jest wyposażony w zjazd dla wózków.
Do terenów rekreacyjnych nad Wartą (KontenerART, Wartostrada) można dotrzeć od strony ul. Szyperskiej również krótszą drogą. Pod mostem Chrobrego funkcjonuje ścieżka, z którego od lat korzystają piesi. Aby ułatwić korzystanie z tej trasy, przy dojściu do mostu, ZDM ustawił tablice informacyjne, a pod samym mostem zamontowano barierki zabezpieczające (przy skarpie) oraz oświetlenie.
Po umożliwieniu poznaniakom bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, podjęto decyzję o zabezpieczeniu rejonu dotychczasowego przejścia przy ul. Chwaliszewo. Pozwoli to uniknąć skrajnie ryzykownych i niezgodnych z przepisami prób przekraczania ulicy. W najbliższym czasie w miejscu tym pojawią się bariery oddzielające ruch pieszych na chodnikach od pojazdów na jezdni.
W związku z postulatami mieszkańców, w tym Rady Osiedla Stare Miasto, rozważane jest także stworzenie nowego przejścia na prostym odcinku ul. Estkowskiego, w rejonie ul. Szyperskiej. ZDM zleci wykonanie koncepcji jego budowy, ale już teraz można wskazać na potencjalne trudności. Jest to droga powiatowa klasy G i zgodnie z przepisami kolejne skrzyżowania lub przejścia z sygnalizacją świetlną powinno być w odległości 400 metrów. Projekt będzie wymagał uzyskania ministerialnej zgody na odstępstwo od tych przepisów. Zmiany wiązałoby się też ze znaczącą przebudową - konieczne będzie utworzenie azyli dla pieszych o szerokości nie mniejszej niż 2 metry, wyrównanie poziomu jezdni i torowiska oraz likwidacja sąsiedniej zatoki autobusowej. Stworzenie takiego przejścia może się również wiązać z dużymi kosztami. Władze miasta deklarują, że podjęte zostaną wszystkie niezbędne działania, aby takie przejście powstało. Będzie ono także szansą na aktywizację terenów leżących w starym korycie Warty - na północ od ul. Chwaliszewo.
(źródło: poznan.pl)