2000 ROWERÓW W POZNANIU
Trwa przetarg na nowego operatora Poznańskiego Roweru Miejskiego. W 2019 roku, oprócz 1200 rowerów obecnie dostępnych, ma przybyć 500 nowych pojazdów czwartej generacji, czyli bezstacyjnych. Docelowo w 2022 w Poznaniu dostępnych będzie 2000 rowerów.
- Poznański Rower Miejski jest wielkim sukcesem. Liczby najlepiej to oddają. Większa liczba stacji i rowerów daje efekt w postaci większej liczby użytkowników i wypożyczeń - mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. - Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic i zanieczyszczenia powietrza, trzeba więc podejmować zdecydowane działania. Dlatego inwestujemy w infrastrukturę transportu publicznego, tabor MPK, parkingi "Parkuj i Jedź", usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski. Efekty zaczynają być widoczne. Od lat rośnie nie tylko liczba podróży odbywanych środkami transportu publicznego, ale także liczba użytkowników i wypożyczeń rowerów. Musimy mieć świadomość, że dzięki każdemu kierowcy przesiadającemu się z samochodu do środków komunikacji publicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalsza rozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni się do zachowania tego trendu - podkreśla Jacek Jaśkowiak.
W sezonie 2019 szykują się spore zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego. Oprócz 1200 rowerów w funkcjonujących obecnie na terenie Poznania stacjach (PRM3G), poznaniacy będą mogli korzystać z tzw. rowerów czwartej generacji (PRM4G). Docelowo ma ich być 800. Rozbudowa systemu jest odpowiedzią na skokowy wzrost popularności Poznańskiego Roweru Miejskiego. Już w lipcu, czyli w połowie sezonu, liczba wypożyczeń w tym roku przekroczyła milion. Szacuje się, że do końca roku ta liczba przekroczy 1,7 milionów.
- Rok 2018 jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z firmą Nextbike. Przy okazji nowego przetargu, który zostanie rozpisany, postanowiliśmy rozwinąć poznański rower miejski
o rowery czwartej generacji. W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takich jednośladów, a w kolejnych trzech latach, co roku będzie ich przybywać o 100 kolejnych. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będzie więc ponad 2000 rowerów - wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta.
Równocześnie będą funkcjonowały dwa systemy - 1200 rowerów trzeciej generacji i - docelowo - 800 czwartej generacji. Przewagą tych ostatnich będzie możliwość pozostawienia w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wszystkie rowery będą posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące.
Wyznaczone zostaną strefy - tzw. wirtualne stacje - w których użytkownicy będą mogli zwracać rowery - w sąsiedztwie obecnych stacji oraz nowe miejsca, w których brakuje stacji 3 generacji. Nie zmienią się ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfa opłat. Obecne rowery i stacje zostaną - w uzasadnionych przypadkach będzie można zmienić ich lokalizację.
źródło: poznan.pl