NOWOCZESNY TRAMWAJ DLA POZNANIA
Modertrans zaprezentował model tramwaju Moderus Gamma. 50 takich pojazdów pojawi się niebawem w Poznaniu i zastąpi stary tabor. To największa jednorazowa inwestycja zakupu tramwajów w historii MPK. Łącznie w ostatnich latach na nowe tramwaje i autobusy przeznaczono ponad pół miliarda złotych.
- Powodem do dumy jest to, że mamy tak ważne i dobre przedsiębiorstwo w Wielkopolsce i w Poznaniu. Te pięćdziesiąt nowych tramwajów pozwoli nam poprawę komfortu podróżowania. Tylko inwestując w transport zbiorowy możemy zapewnić mieszkańcom sprawne przemieszczanie się - mówił jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. - Patrząc przez pryzmat porównań z innymi miastami, po dostawie tych 50 tramwajów, będziemy mieli najnowocześniejszy tabor w Polsce. Około 80 procent tramwajów będzie wówczas niskopodłogowych. To nie koniec - w roku 2020 będziemy się przymierzali do następnych zakupów, by wymienić resztę starych tramwajów.
W lutym zeszłego roku podpisano umowę na dostawę 50 sztuk nowoczesnego tramwaju - 30 modeli jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Jego pierwsza wersja, w niebieskich barwach, jeździła po poznańskich torach od maja 2017 roku. Ten zaprezentowany w siedzibie Modertrans, w Biskupicach Wielkopolskich, różni się jednak od tego, który poznaniacy zdążyli już poznać.
Tramwaje jest cały czas w 100 procentach niskopodłogowy, ale z innym układem wnętrza oraz zmienionym rozmieszczeniem siedzeń. Podwozie ma wózki obrotowe a nie sztywne, jak to było w "niebieskim" modelu - dzięki temu tramwaj łatwiej będzie skręcać i tory będą się mniej zużywały.
Gammy zamówione przez MPK Poznań będą miały 32 metry długości. Do tramwaju jednokierunkowego będzie prowadzić 5 par drzwi dwuskrzydłowych i 2 pary drzwi jednoskrzydłowych, zaś do pojazdu dwukierunkowego - 8 dwuskrzydłowych i 4 jednoskrzydłowe. Taka ilość wejść zapewni szybką i sprawną wymianę pasażerów na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika zapewniający tak duży przepływ wsiadających i wysiadających.
Tramwaj jednokierunkowy może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. Pojazd dwukierunkowy zaś będzie miał 50 miejsc siedzących oraz łączną pojemność 230 podróżnych.
Właściwą temperaturę w środku zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i również automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie 50 pojazdów wyposażone będą w ładowarki urządzeń mobilnych i rozkładaną platformę ułatwiającą wjazd oraz miejsce na wózek dziecięcy, dla osób niepełnosprawnych i na rower. Posiadać też będą dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe.
Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałów pomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak część połączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednym tramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów.
Nowy tramwaj napędzany jest przez 8 silników elektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 koni mechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacji superkondensatorów magazynujących energię.
Nie zapomniano również o komforcie pracy motorniczego. Jego kabina wyposażona jest w ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym nastawnikiem jazdy i wielofunkcyjny panel dotykowy. Zamontowano tam również niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.
Więcej na poznan.pl