DUŻE ZLECENIE DLA CEGIELSKIEGO!
PKP Intercity rozszerza umowę na modernizację 60 wagonów, którą podpisało w listopadzie 2017 r. z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Oznacza to, że przewoźnik zamawia kolejne 30 zmodernizowanych wagonów. Pierwszy przygotowany w ramach tej umowy pojazd został zaprezentowany podczas targów InnoTrans, które odbyły się w Berlinie w dniach 18-21 września. Umowa jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego wartego 7 mld złotych.
Przedmiotem umowy z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu jest wykonanie naprawy okresowej wraz z modernizacją i przeglądem 60 wagonów typu 111A. Umowa przewiduje także prawo opcji na kolejne 30 wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity. Łączna wartość kontraktu wynosi 410 mln zł brutto. Zmodernizowane wagony wkrótce będą jeździć jako wagony przedziałowe drugiej klasy.
Realizujemy obecnie wielki program modernizacji polskiej kolei, na rekordową skalę. Łącznie w linie kolejowe, dworce i tabor zainwestujemy około 100 miliardów złotych, a województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac.
Ten program to rezultat nowego myślenia o transporcie kolejowym i przywrócenia mu przez polski rząd należnej roli. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Po raz pierwszy od wielu lat o inwestycjach na kolei myśli się kompleksowo. Powstaje spójna, wysokiej jakości oferta dla pasażerów obejmująca wszystkie etapy podróży. Jednym z wielu beneficjentów tego programu jest właśnie województwo wielkopolskie. Modernizacja linii Poznań – Piła, dwa poznańskie dworce: jeden gruntownie zmodernizowany, drugi wybudowany od nowa i kolejne wagony modernizowane przez poznańskiego producenta to konkretne efekty pracy na rzecz podnoszenia konkurencyjności kolei w Polsce. A będzie ich jeszcze więcej – mówi Andrzej Bittel, Wiceminister Infrastruktury.
W zmodernizowanych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewni zabudowa nowoczesnych wózków (elementów podwozia). Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu.
Konsekwentnie realizujemy założenia strategii taborowej. Nasze inwestycje mają na celu zapewnienie pasażerom coraz wyższego komfortu podróżowania. Każda kolejna zawarta umowa przybliża nas do tego celu. Decyzja o skorzystaniu z prawa opcji na kolejne 30 wagonów z pewnością przyczyni się do realizacji celu, którym sobie stawiamy, czyli najwyższej jakości świadczonych usług. Podróżni jeszcze w tym roku będą mieli okazję doświadczyć pierwszych efektów modernizacji wagonów, które wykonują dla nas polski producent H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity realizuje obecnie największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe PKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł.
Zmodernizowane wagony będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach:
• Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok)
• Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok)
• Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście)
Współpraca PKP Intercity i Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego pokazuje, że rynek przejazdów kolejowych rozwija się dynamicznie. Aby spełnić coraz wyższe wymagania pasażerów przewoźnicy muszą inwestować w tabor, a to daje zamówienia takim firmom jak FPS. Obecnie portfel zamówień spółki to około miliarda złotych. Dla ARP, jako właściciela FPS, to dobra informacja. Oznacza to, że prowadzona przez nas polityka wobec firm z Grupy Kapitałowej ARP jest skuteczna, a spółki Skarbu Państwa potrafią wytwarzać produkty technologiczne najwyższej jakości – powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.