ZEBRA PRZY GARNCARSKIEJ I ZMIANY NA ULICY ŚWIĘTY MARCIN
Ideą jest wykorzystanie przestrzeni i połączenie potrzeb. Piesi, rowerzyści i kierowcy mogą skorzystać na zmianach. Na ulicy Święty Marcin powstanie przejście dla pieszych i będzie nowocześniej.
Wymarła ulica, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych arterii naszego miasta. Niestety na ogół kojarzy się z mało przyjaznym użytkownikom terenem, uzupełnionym o sporą ilość betonu i „bankową” atmosferę.
Opinie, zmiany
Rada Osiedla Stare Miasto otrzymała od urzędników z Zarządu Dróg Miejskich projekt zmian, brzmiący następująco. – Organizacja ruchu na ulicach Św. Marcin, Ratajczaka i Al. Niepodległości, z uwzględnieniem wprowadzenia tego obszaru do strefy Tempo 30 – czytamy.
Osiedlowi działacze niezwłocznie przekazali projekt w ręce wszystkich, którzy chcieli mieć wpływ na przyszłość okolicy, sprawą zajęły się też: Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, Ulepsz Poznań czy Prawo do Miasta, niektórzy jeszcze ostatniego (czyli w poniedziałek 10 sierpnia) dnia konsultacji, przesłali swoje propozycje.
- Ideą jest wykorzystanie przestrzeni i połączenie potrzeb. Piesi, rowerzyści i kierowcy mogą skorzystać na zmianach. Oczywiście jesteśmy otwarci na wszelkie głosy, krytyka także jest twórcza – zaznacza Jacek Maleszka, Przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji Rady Osiedla Stare Miasto.
Co można zmienić pod względem ruchu pojazdów, rowerów i pieszych? Okazuje się, że całkiem sporo. Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, zasugerowało kilka rozwiązań, które przy niskich kosztach pomogą usprawnić ruch. – Zamiany polegają choćby na przeniesieniu parkujących aut z chodników na jezdnię – podpowiada Marcin Wróbel – Chodzi o to, by pojazdy mogły być pozostawione na miejscach postojowych, utworzonych na pasie ruchu, który powinien zostać zamknięty. Wtedy też zyskają cykliści, bo pojawi się droga rowerowa wykorzystująca przestrzeń zamkniętego pasa ruchu – usłyszałem dodatkowo.
Rowerem na chodnik, chodnikiem na rower
IdP proponuje: Przed Centrum Kultury Zamek zlikwidować jeden pas ruchu i utworzyć na nim miejsca do parkowania, Znikną wówczas koperty z chodnika, a rowerzyści zyskają przestrzeń. Podobną zmianę zaproponowano pod hotelem Lech. Inwestycje przewidują także, uporządkowanie problemu nielegalnie parkujących aut na chodniku przy kinie Muza. Dalej przewidywane są kontrapasy i drogi dla rowerów. – Warto wspomnieć o przejściu dla pieszych przez Święty Marcin w rejonie ulicy Garncarskiej, który także pozwala na płynny ruch cyklistów. Proponujemy jeszcze miejsca parkingowe w okolicach Alf, gdzie kierowcy będą mogli pozostawić auta na chwilę by załatwić swoje sprawy, tym bardziej, że i tak się to dzieje, tylko, że wciąż nielegalnie – kończy Marcin Wróbel.
Jacek Maleszka z Rady Osiedla Stare Miasto komentuje działania i propozycje. – Chęć zmian wyrażają wszyscy. Mieszkańcy, stowarzyszenia czy miejscy aktywiści. ZDM długo zwlekał z przesłaniem nam projektu do zaopiniowania, dlatego też czas na konsultacje był stosunkowo krótki. Tym niemniej, zebraliśmy głosy mieszkańców. Otrzymywaliśmy opinie poprzez maile, listy i przy okazji bezpośrednich spotkań. Rozważymy wszystkie propozycje i pomysły, bo każda inicjatywa jest istotna – uzupełnia radny.
Mieszkańców zainteresowanych tematem tymczasowej organizacji ruchu na ul. Św. Marcin, Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego zapraszamy na posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji, które odbędzie się w siedzibie Rady Osiedla Stare Miasto, w dniu 11 sierpnia 2015, w godzinach 18:00-19:30.
Święty Marcin ma szansę połączyć interesy wszystkich. Mieszkańców, turystów, pieszych i kierowców. Niemożliwe staje się chyba możliwe, bo możemy zauważyć ciągłość inicjatyw. Informował o tym zastępca prezydenta Mariusz Wiśniewski na portalu społecznościowym - Zaprojektujmy razem ul. Św. Marcin i okoliczny kwartał ulic! Zapraszamy architektów do konkursu. Na podstawie jego wyników połączonego z publiczną dyskusją przystąpimy do sporządzenia projektów technicznych, aby ruszyć z inwestycją na przełomie 2016/17. Zaczniemy od ulicy Św. Marcin. Walorem tych działań jest spójne planowanie cennych przestrzeni w centrum miasta i ich ożywienie, dzięki przyjaźniejszym warunkom dla mieszkańców i innych użytkowników – zachęcał prezydent.
Strefa „Tempo 30”, organizacja spójnej siatki dróg rowerowych, poprawa warunków dla pieszych to świetne pomysły. Istotne by ZDM zrealizował choćby część sugestii zawartych w opiniach, bo urzędnicy mogą to zrobić, ale nie muszą.
Przeczytaj poprzedni artykuł!
CZY CZEKA NAS BRAK DOSTAW PRĄDU? „NIE PRZEPROWADZAMY ŻADNYCH WYŁĄCZEŃ”
