TRAMWAJ NA FALISTĄ - KOMENTARZE POZNANIAKÓW
Powstanie trasa tramwajowa z pętlą przy ulicy Falistej – szumnie ogłosiły władze miasta. Poniżej przedstawiamy komentarze przedstawicieli różnych środowisk, dotyczące nowego połączenia tramwajowego.
Radny Zbyszko Górny – To jest dla nas zaskoczenie, że trasa teraz będzie realizowana, bo trzeba przyznać, że nie była wcześniej jednym z priorytetów miasta. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Starołęki – komentuje przedstawiciel Rady Miasta, dodając jeszcze. – Niestety, jednocześnie mieszkańcy usłyszeli negatywny komunikat na temat części linii dojeżdżających na pętlę „Starołęka”. Ograniczenie ilości tramwajów utrudni między innymi dojazd uczniów do gimnazjum rejonowego na Żegrzu, czy połączenie z dworcem głównym. Jeżeli prezydent Wudarski szuka oszczędności, to rozwiązaniem może być likwidacji pętli Stomil – zauważa Górny.
Arkadiusz Borkowski nie wydaje się być zaskoczony decyzją urzędników - Trochę jest to niespodziewane, ale ta trasa już od dawna była w planach. Remont GTR wydaje się być dobrym momentem na uzupełnienie systemu w tej części miasta, choć dobrze by było jakby z pętli dało się skorzystać jeszcze w trakcie remontów – zaznacza przedstawiciel stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, podkreślając, że dobrze iż najpierw powstaje dogodny dojazd do inwestycji, a potem osiedle mieszkaniowe. - Niestety w Poznaniu mamy w tym zakresie opóźnienie i na przykład na Naramowice tramwaju nadal nie ma, a dzielnica mieszkalna jest. Przykładem w zupełnie innej skali jest budowa PST, która też prowadziła na pola - uzupełnia.
Członka IdP nie martwi jednak budowa odcinka na Falistą. To znaczy, że nie wpłynie ona na budowę trasy na Naramowice. - Nie można porównywać tych inwestycji, bo to zupełnie inna skala. Tutaj mówimy o 10mln złotych, a Naramowice to i kilkaset milionów. Natomiast takie podejście miasta do Falistej daje nadzieję także dla innych krótkich odcinków jak z Ogrodów na Polską czy „chybki tramwaj” na Kopernika – kończy Borkowski.
Nieco inny głos wnosi do sprawy motorniczy z Poznania. – Dobrze, że powstają kolejne trasy – to fakt. Sądzę, że bardzo konieczny byłby jednak awaryjny wyjazd z zajezdni tramwajowej na Franowie. W przypadku zablokowania tunelu mamy gwarancję, że dosłownie pół miasta zostaje odcięte od komunikacji szynowej. Skoro jednak powstaje nowy odcinek to powinniśmy się cieszyć, byleby tylko wszystko zaprojektowano z głową i praktycznie, od przystanków i dojścia do nich, po sprawy czysto techniczne. Dla motorniczych, kolejna trasa to nowe doświadczenia i pozytywne emocje, a dla pasażerów ułatwienie życia – uzupełnia.
Ryszard Zaczyński, przewodniczący Rady Osiedla Starołęka – Marlewo – Minikowo uzupełnił wiedzę w kwestii torowiska do Falistej. – Z naszego punktu widzenia istotne jest, że ponad dwa i pół tysiąca mieszkańców osiedla Enklawa i całkiem sporej, a mimo wszystko „Małej Starołęki” będzie mogło korzystać ze sprawnej i wydajnej komunikacji miejskiej. Buduję się kolejne bloki przy ulicy Śliskiej, komunikacja jest więc niezbędna – zaznacza osiedlowy radny. – Niepokoi nas nieco fakt, że zmniejszona ma zostać liczba połączeń do Ronda Starołęka. Temu będziemy się przeciwstawiać i jesteśmy dobrej myśli. Trasa na Falistą jest wreszcie dowodem na to, że można zrobić coś we właściwej kolejności, a nie walczyć o kawałek terenu dla tramwaju, kiedy to cały teren jest już zabudowany, a ludzie przeżywają gehennę. Podsumowując. Jeśli są dobre chęci, to da się zrobić wszystko, ważne by realizować to z głową i w przemyślany sposób. Trasa na Falistą to niewątpliwy krok do przodu – uzupełnia Ryszard Zaczyński.
Łukasz Kapustka z Rady Osiedla Żegrze przyznał, że na szerszy komentarz pozwoli sobie po wrześniowej sesji Rady Osiedla, a na chwilę obecną poprosił urzędników o przesłanie większej ilości informacji na temat trasy tramwajowej.
Osiemset metrów torowiska wzdłuż ulicy Unii Lubelskiej. Wszystko ma zostać wykonane do 2019 roku. Koszt – ok 10 milionów złotych i walka o dofinansowanie z funduszy unijnych.
Skoro możliwe są tak sprawnie realizowane, relatywnie niewielkie inwestycje, to może jest szansa na „Chybki Tramwaj” na Osiedle Kopernika, nie zapominając przy tym o cierpliwych mieszkańcach Naramowic?
Przeczytaj poprzedni artykuł!
WAKACJE W POZNANIU (21.08 - 23.08))
