TRAMWAJE NA TORY! W PONIEDZIAŁEK TEŻ!
Najlepsza nocna komunikacja w Polsce? Dużo wskazuje na to, że tak. W porównaniu do Krakowa, Gdańska czy Wrocławia mamy czym jeździć nocą.
W superlatywach o transporcie nocnym w stolicy Wielkopolski wypowiadają się najczęściej mieszkańcy innych miast. Ot na przykład Gazeta Krakowska, o komunikacji we własnym mieście pisząc, sugerowała. - W mniejszym, liczącym 550 tys. mieszkańców, Poznaniu pasażerowie mają do dyspozycji aż 21 linii autobusowych. W 750-tysięcznym Krakowie nocnych linii jest tylko 11 – Na łamach tej prasy ukazano też liczebność „nocek” innych miast. Warszawa ma 42 autobusy, Wrocław 13, a Gdańsk 10 linii.
Bywa niebezpiecznie
- Szczególnie w piątki, soboty i niedziele kierowcy pojazdów nocnych mają niełatwe zadanie. Jest po prostu niebezpiecznie, z tego powodu kobiety nie są kierowane na linie nocne – to słowa rzecznik MPK Iwony Gajdzińskiej. – Jest grupa kierowców którym odpowiada praca na nocną zmianę, sami zgłaszają się do obsługi linii nocnych, chodzi tu o czas pracy – uzupełnia rzecznik MPK. Nocne autobusy to także inne problemy. Weekend oznacza całkiem spory odsetek osób nietrzeźwych. – Właściwie ciężko o trzeźwych – wtóruje Aleksander Przybylak, kierowca. – Sobota i Piątek to gehenna. Krzyki, wulgaryzmy i żale. Jeśli dodać do tego niespodzianki fizjologiczne i osoby bezdomne, mamy nieprzyjemny, żałosny wręcz, obraz autobusów nocnych – kwituje Przybylak.
Ciekawą obserwację przedstawia jednak relacja pasażera, który cyklicznie podróżuje linią 236 lub 246. – Częstotliwość jest w porządku. Autobusy nie! – irytuje się na samą myśl o powrocie z pracy, mieszkaniec Podolan. – Zawsze jadą małe dwunastometrowe autobusiki. Piękne i nowoczesne, z biletomatem i czytnikami PEKA. Są za małe. Tylko kilka miejsc siedzących, na długiej trasie. Mały autobus szarpie i trzęsie niemiłosiernie, ot na przykład jadąc Dąbrowskiego. Taka sytuacja. Tłok w środku, ktoś chce kupić bilet, ale nie może bo urządzenie jest zasłonięte stłoczoną masą ludzi. Odbić pekę? Nie ma sensu, i tak nie będzie kontroli… Nigdy nie było. - uzupełnia pasażer, który w tym kierunku podróżuje od 4 lat, trzy razy w tygodniu.
Autobusy są za małe, szczególnie na powyższych liniach. To aby rozdysponować większe wymaga skomplikowanej procedury. Bartosz Trzebiatowski rzecznik ZTM. - Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu ustala minimalne pojemności/wielkości pojazdów do obsługi danych linii i monitoruje, żeby przewoźnicy/operatorzy przestrzegali tych zaleceń. Decyzję natomiast co do obsady konkretnymi pojazdami na danych liniach podejmuje przewoźnik/operator (który może zdecydować o wysłaniu na linię np. bardziej pojemnego pojazdu od zalecanego przez ZTM Poznań) – kwituje rzecznik. Zawiłe prawda? Niestety tak i nie zanosi się by uległo to zmianie.
Mamy jeszcze tramwaj
Nocny tramwaj to gwiazda na komunikacyjnej mapie kraju. Jedyny działający przez cały rok pojazd to arena wielu ciekawych zdarzeń. – Pamiętam studentów którzy nad ranem wsiadali z lodówką, taką dużą. Nie mieściła się w wejściu, dlatego… Zostawili ją na przystanku z kartką, że zabiorą ją rano. Chyba nawet ją zabrali, bo jak zjeżdżałem do zajezdni to już jej nie było – śmieje się motorniczy, który zrezygnował z pracy nocnej. – To zajecie dla określonej grupy osób, trzeba mieć siłę i upór by pracować w nocy. Były wypadki, że motorniczy został poturbowany. Teraz w N21 jest kabina ze wzmocnioną, prawie pancerną, osłoną dla motorniczego - uzupełnia tramwajarz.
Poprosimy nocny w poniedziałek
- Przerwa techniczna, to poniedziałkowa noc. Dokonujemy wtedy napraw sieci trakcyjnej i konserwacji zwrotnic oraz torowisk - kwituje Iwona Gajdzińska z MPK. Może tramwaju w poniedziałek rzeczywiście nie potrzeba, ale z pewnością można wzmocnić wówczas autobusy. Tak podpowiada logika. Logika nakazywałaby także wprowadzić do wszystkich autobusów nocnych biletomaty, by odciążyć kierowców, ale nie. Dlaczego? Autobusy z nimi, są wówczas w zajezdniach, by rano wyjechać na trasy, bo nie wszystkie są wyposażone w te urządzenia. Cieszmy się jednak tym co mamy, bo w opinii przyjezdnych mamy bardzo wiele.
ZOSTAŃ NASZYM FANEM NA FACEBOOKU! BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z TWOJEGO MIASTA!
Przeczytaj poprzedni artykuł!
NA SYGNALE
